Lill lördag

Igår när jag var delvis ledig kollade jag sparräntan på våra blygsamma besparingar i en av krisbankerna. Det handlar om små sparbelopp, men ändå något.

På ett konto var det 0% ränta, på ett annat var det 0,10%. Det tredje kontot toppade med 0,70% ränta. Wow! Tyvärr kostar det 1% att ta ut pengarna. Givetvis är det ingen ränta på lönekontot.

Jag inser nu - om inte förr - att det blir dyrt för oss sparare, att betala ut alla bonusar till toppcheferna i de svenska bankerna. Vi måste kanske förstå att vi inte kan få någon sparränta, för samhällsstabilitetens skull, och bankdirektörernas bästa! Dom har det inte lätt, när det blir räfts och rättarting efter lekstugan i Baltikum!

Den tanke som då slog rot i min tröga skalle är följande. Om vi inte kan få någon sparränta alls i bankerna, kanske vi kan låta t.ex. Frälsningarmen disponera pengarna gratis - några månader/år. Då kanske dom kan använda medlen till microlån, och hjälp till självhjälp, kanske dom kan hitta bättre förräntning än 0% - vad vet jag! Det är bara en förflugen tanke!

 

Ha en fortsatt angenäm lill lördag (särskrivning?), som det kallades förr, möjligen då vi vanligtvis jobbade /gick i skola/ även några timmar på lördagen.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback