Kasper

Det är 0-0 i pausen mellan Malta och Sverige. För den som inte vet, handlar det om fotboll och slutspelet i Sydafrika. Vi gör en riktigt usel första halvtid!

M och jag var på Malta 1973. Vi kände för semester och M fixade en tvåveckors restresa i en trerumslägenhet i Gzira. Jag komer ihåg att M betalade resan, på dåvarande Nordbanken. Kring 600 kr/person - tror jag.

I anslutning till Malta-hotellet fanns en bar, där det var många oljejobbare, som tog ledigt efter hårda arbetspass, i havet söder om Malta eller i Nordafrika. Några hade - som vi senare förstod - lokala fästmöar. Några fästmöar dubblerade, när den ena oljejobbaren åkte, kom en ny fästman! Fast det är jag inte helt säker på!

På baren kom vi i kontakt med ett härligt gäng outsiders. Vi satt där, och såg blyga ut, när vi solat klart, kring två. Plötsligt stod 5-6 pint öl på bordet. Tydligen betalade man en runda var. Det var inget som vi då, hade stenkoll på! Nästa dag var vi kompisar för hela slanten. Vi var hem till en av dom som jobbade på baren och käkade kanin. Vi spelade bowling - och fick inblick i livet som levdes på Malta och oljefälten! Då och då kommer jag och M, i tankarna  tillbaka till Malta 1973. Det är 36 år sedan. Åren går!  

Ha en fortsatt angenäm lill lördag! När jag skriver dessa rader lyssnar jag på Bo Kaspers orkester, på radion. I like it!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback