Tio i topp - belöning

Idag har jag brist på energi, igår också. Kanske är det den hägrande semestern som spelar mentala spratt, eftersom jag måste jobba två dagar, första semesterveckan, nästa vecka  - då vi f.ö. ska vara i Indal (sug på det poetiska ortsnamnet, den som orkar - och inte hostar) som ligger vackert belägen efter Indalsälven, cirka tre mil nordväst om Sundsvall, staden som brann ner 1888 (eller var det upp?).

Min kropp är inställd på ledighet från kommande måndag och fyra veckor, den orkar inte med annat - och protesterar med halsont, hosta och värk i kroppen.

Jag lyssnar en del på radions P1, mest för att verka kulturell. I den här lilla bloggförsamlingen törs jag väl också erkänna att det finns en del program som är väldigt bra. Jag skulle kunna säga att SR P1 - är världens bästa radio - men det är kanske att ta i. Radion i USA tillhör de sämsta (det har jag själv hört) och skvalkanalerna i Sverige är helt okej, som förströelse till arbete, när man t. ex. oljar in altanen - som jag ännu inte gjort!

Som en trailer till ett kommande program i, just P1 - frågade en kul typ, varför det var så halkigt på Oljeberget. Och svarade själv. Att det var pga att det låg i Kaanans land. Det tycker jag är rätt kul - så enkelspårig är jag. Kaanan befolkades av folkslaget kanaéer (knepigt va!), och ligger väster om floden Jordan, som ungefär i Palestina - men inte riktigt. Vissa kopppingar finns till Egypten - men dessa är jag inte bekanta med!

Från det ena till det andra. Är det någon som vet om det finns någon sajt med alla gamla tio i topp listor, kvällstoppen och sommartoppen från 1961 och framåt (i vart fall fram till och med 1975)? Eller möjligen någon bok!

Under många år skrev jag noggrant ner alla veckans listor i min blå anteckningsbok av storlek en kvarts A4, med blyerts och pubertal skrivstil. När jag flyttade hemifrån, strax efter att Sundsvall brann, möjligen något år senare - insåg inte mamma, den vetenskapliga guldgruva, som dessa listor utgjorde. Dom försvann därför,  i någon storstädning! Mamma är ännu inte förlåten för denna försyndelse, men jag sliter med förlåtelsen! 

På nätet finns uppgifter vilka som ledde de eftersökta programmen, vilka listettorna var och vilka låtar som legat flest  veckor på listan - men jag vill ha alla låtarna, plus artist  i ordning - per vecka, från plats 1-10 (15) eller 1-20 beroende på vilken lista vi pratar om.

Någon som vet. Belöning utlovas!

Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Listor är roliga och jag förstår din stora besvikelse över att ha förlorat den enorma väl dokumenterade skatt.

Jag är ju en som gillar utmaningar särskilt då i form av detektivarbete så genast gick jag på google och hittade en sida som kan bli nåt för dig..

Där kan man också längst ner på sidan läsa följande: Vill du läsa mer rekommenderas Tio i Topp boken från Premium Publishing. Här finns hela historien, ovärderliga fakta och alla listor!

Här kommer sidlänken
http://www.ultimate60s.com/chart/tioitopp

Hoppas nu verkligen att det ska falla herrn i smaken. Hälsa goa M och kram till er vänner.

Joo gruvar lite för att sova inatt är ju sååå varmt i huset. Jobb imorrn mellan 9.30-18.30

2009-06-26 @ 00:19:42
URL: http://solskuggan.blogg.se/
Postat av: L

en får tacka - boken får beställas, värme ja, det är nog dags att flytta ner till sommarhuset dvs souterrängplan, och/eller ta av den varma fleecefilten, byta till sommartäcke, kanske ta av sig långkallingarna, arbete - är som det är, ibland slit och släp - enligt busarna och Svensson (Hedebyborna)....hare.....

2009-06-26 @ 15:17:16
URL: http://latmasksamtal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback