Ragnar i Tallinn

Då är vi tillbaka i Sundsvall efter weekendresan till Tallinn. Vi åkte med Baltic Queen. Det är en stor båt. Jag vet inte om man säger båt, om fartyg - säkert  var vi över 2.000 passagerare, men det märktes inte, mer än när vi klev av i Stockholm! Vädret var! Inte så mycket sol, men rätt varmt ändå.


Att baltstaterna har det knackigt ställt, delvis pga att Swedbank lånat ut mycket pengar (på tveksamma grunder) - det är inte så kul. Kanske kan dom sälja undan lite land för att lösa den akuta krisen?

Det är kul att åka en kryssning, vilket vi gör 1 gång varannat, eller varje år. Det är lite långt att bussa ner till Stockholm från Sundsvall. Det tar nästan fem timmar. På bussresan ner till Stockholm,  satt jag bredvid en kärring (en kvinna i min egen ålder alltså, fast det hade lika gärna kunnat vara en man) som dränkt in sig i parfym. Det är inte roligt!

Första "kryssningen" gjorde jag och M, Osbourne och hans bror m.fl. 1970. Då åkte vi från Örnsköldsvik till Vasa. Det var enkla förhållanden, det blåste rejält. Jag har för mig att det var ganska billigt med det mesta, men det är det inte nu, och det beror inte bara på den svaga svenska kronan.



Det här är hotell Viru. Där bodde jag och Osbourne 1987. Nu är hotellet renoverat. Vi skulle ha tagit båten, George Ots över till Tallinn från Helsingfors. Men den hade Michael Gorbatjov lagt rabarber på för ett toppmöte på Island med Ronand Reagan, vilket innebar att vi fick åka buss från Helsingfors, via Leningrad (St Petersburg, det namnet gillar jag inget vidare, varför ska man byta namn på allting?) via Narva till Tallinn. Det var säkert lika kul som att åka båten över. När vi skulle hem hade man, i alla fall -  lyckats ordna en ersättningsbåt.


En installation, i en park vid järnvägsstationen, nära torget. Här har Ernst Kirchsteiger - något att bita i!



Just nu skiner solen, vi är nära båten och tänker ta en öl, innan vi går ombord. Det blev tji, trots att vi var ensamma på uteserveringen. Vi väntade en kvart, och jag gjorde även ett försök att beställa inne i restaurangen. Dit går jag aldrig mer!



En bild från torget, som har de obligatoriska uteserveringarna på gatsten, som finns överallt i gamla stan!


Vi hade en fin resa. Det är verkligen en tillgång att kunna resa, hela familjen samtidigt. Ett och annat seriöst ord, hinner sägas mellan skratten. Ungarna gick på Spa, fast där var det fullt, och dom flanerade också runt i gamla stan. M och jag gick först gick till järnvägsstationen för att kolla om den kunde bli en utgångspunkt för äventyr, en annan gång. Tåg verkar avgå mot Tartu, Pernu, Paldiski och St Petersburg. Vi käkade glass och drack kaffe, och gick slutligen Virugatan, ner mot hotellet, och sen tillbaka till båten. Perfekt väder för en stadsvandring, inte helt perfekt för sittande på utecafé!

Hur är prisläget på Östersjön. Avgör själva. Varmrätterna kostar mellan 2-300 kronor. Buffén landar på 300 kr. Frukosten kostar 110 kr, det är ett fyndpris. En drink - t.ex. Ragnar - går på 60 kr och en öl i baren kostar 45 kronor. Vill man, av någon outgrundlig anledning, köpa en (1) 33 cl öl i taxfree, kostar den 28 kr. Det är girigt! Jag drack vatten och tog ingen snaps, för kanske 100 kr  till sillen och övriga smörgåsbordet.  Är tanken numera, att man ska ta med sig öl och brännvin, när man åker över till Finland eller Baltikum?  Jag inser att rederierna behöver tjäna pengar, men då måste man locka med upplevelser, och upplevelserna är strängt taget dom samma som 1970. Vi hade  TV i B-hytten, men i övrigt är det rätt sparsmakat med extravagans, även om Baltic Queen är ny och fräsch, dock ingen galleria. Det finns bastu, barer, shower och shopping.

Tallink kanske söker en ny målgrupp för sina resor?

Kommentarer
Postat av: Ökänd

Och prisnivån i Tallinn?

Njaa, skall man inte åka med Eckerö eller Vikinglinjen? :)

2009-07-08 @ 16:59:23
Postat av: L

Ökända okänd,

Prisnivån, vet jag inte mycket om, kanske 20% lägre än i Sverige (i bästa fall!)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback