Tomtar i exil

Nu är platt-tv´n på plats i sovrummet. Hämtades hos J2, som skickade med fel strömkabel, ringde och klagade och fick rådet att söka fram en annan passande sladd, vilket jag gjorde. Den funkar, helt okej bild. Jag har lyssnat på punk idag. Iggy Pop, Ramones, Six pistols, Imperiet, Ebba Grön och annat allehanda dunkadunka. Kul! 


Tomteparaden är på väg att förpassas ner i låda. Framtages, i bästa fall - i slutet av december. Man kanske kan säga att tomtarna numera är i exil.


M har jobbat halva dagen, och jag har haft jour. Lättsamt, endast tre telefonsamtal. Det är fint att ha jourberedskap om det inte händer nåt.

Jag har också funderat kring och läst på - om Israel/Palestina-konflikten Gaza. Niklas Ekdahl i DN satte på sig dumstruten genom att hävda att om palestinierna hade assimilerats mer och försökt samarbeta (egentligen underordna sig), då hade deras position var bättre. Det var en halsbrytande förenkling, eftersom NF/FN redan 1947 delade dåvarande Palestina i två stater, vilket var ett misstag - men så blev det. Sverige röstade för liksom Ryssland och USA. England, som är den större boven i dramat - lade ner sin röst. Ekdahl ser problemet med västerländska ögon och glömmer kulturskillnaderna. Det går inte att bomba sig fram till varaktig förändring.

I min andra blogg (sundsvall.webblogg.se) ska jag skriva något om konflikten.

Kommentarer
Postat av: Sylvia

Jag har också städat undan julen - d v s tagit bort de två adventsstakarna jag haft framme.

Intressant läsning både här o i andra bloggen om Israel/Palestina. De flesta av oss har säkert ganska dimmiga begrepp om hur och varför det aldrig kan bli fred i dessa trakter.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback