Lumo

Vädret är helt underbart. Fyra minusgrader, nästan vindstilla och sol från blå himmel. Vi har fjällkänsla i vårt enkla radhus.


För att få en timme i solen, flyttade vi fr öster till väster. Solen har en bra båge, över trädtopparna nu! Kanske kan vår grandiosa toppning av granen förstås (se tidigare inlägg)!


I vår ålder ska vi sannolikt inte äta fläsk överhuvudtaget, men om man ändå gör det, förvånas man kanske över att det är så lite fläsk och så mycket fett, i några av förpackningarna. Vi har ätit paltbröd, vitsås och stekt fläsk. Det är en kulinarisk läckerhet. Även om nyare rön säger att fett kan ätas i parti och minut, tror jag att vi måste  förbruka lika mycket/mindre energi än man man petar i sig, för att inte bli en tjock gris - på äldre dar!


Imorse fick vi inte någon tidning. Vi brukar få två. Vi trodde nog att dom skulle levereras senare. Vid tretiden tog grannen in sin tidning. Jag frågade - och han sa att han ringt och reklamerat leveransen. Jag trodde - i min enfald och mot bättre vetande - att leverantören skulle lämna saknade tidningar till alla i området (och inte bara till dom som ringt och klagat). Det var ett felaktigt antagande. Ingen tidning har blivit läst idag. Det är bara på helgen man hinner läsa tidningen. Osis, för oss - alltså.

Det är mycket gubbgnäll på denna bloggen, men det är inte illa ment. Jag säger som Claes Eriksson, det var inte bättre förr, men det är sämre nu! Jag vill väl, men kan inte uttrycka det!

Jag och M hoppas att alla trogna och otrogna läsare får en avkopplande lördagskväll i  "timmerkojan"! Vi ska titta på schlager och då äter vi laxmacka och dricker vitt vin. Dock inte chardonnay. Vi har tagit fram ett fådd flaska vitt. Lumo fr Italien, dolomiterna årgång 2006. Vet inget om denna skapelse.  

Kommentarer
Postat av: frktjatlund

Fådda flaskor är uppskattade. Och då menar jag framförallt innehållet.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback