Jesus i Sundsvall

Det är varmt, nästan 20 grader, aningen kvavt i Sundsvall. Regn har förekommit. Sol har inte förekommit, i vart fall inte idag!

Är det någon som sett, filmen -  "Ängeln på sjunde trappsteget"? Med nyckelrepliken:
  • Jesus ståtandes på korset med skor!
Den filmen minns man, om man sett den! Det var inte direkt dans på rosor i den gestaltade irländska underklassen, om jag säger så! Robert Carlyle (f -61), är en av skådisarna. Han gör sällan en dålig insats! Han är bra, väldigt bra!


Det är sorgligt att flera unga kvinnor, på senare tid - dödats av unga pojkar. Nånting har gått snett!

Kommentarer
Postat av: Ökänd

Japp! Både sett boken och läst filmen, eller hur det nu var? :)

Angående mäns våld mot kvinnor skulle vi kunna föra en lång och initierad diskussion. Men varning utfärdas, i något skede kommer jag att bli så vansinnigt fruktansvärt arg. Om jag inte riktigt missminner mig ligger väl statistiken ungefär så här: Var femte kvinna blir misshandlad och var tionde dödas av sambo/make.

Har du sett någon insats för att minska på detta våldsbeteende?

Alla människor är likvärdiga, ingen har rätt att våldföra sig på någon annan. Borde inte detta vara självklarheter redan från barnsben?

2009-08-11 @ 21:00:50
Postat av: frktjatlund

Jag har läst boken, men inte kommer jag ihåg citatet. Däremot minns jag att författaren dog härom vecka. Inte av våld utan av ålder.



Om var tionde kvinna dödas av sin sambo/make vore vi inte många kvar. Det måste vara var 10 som dödas blir dödad av sin make. Eller nått.



Tväremot vad tidningsrubrikerna ger sken av har faktiskt dödandet minskat. Även om ett mord är ett för mycket.

Postat av: L

Det är väl sannolikt så att dåden klumpat ihop sig på kort tid. Det behöver alltså inte vara fler, sett över en längre period. Dystert och onödigt.

Sen får jag nog vaka över mitt språk, som kanske speglar mina "värderingar". Oreflekterat skrev jag unga kvinnor resp. unga pojkar".

Såg också att författaren dött (Frank McCourt 1918-2009). Det kanske inte var en nyckelreplik, men skor tycktes vara bristvara, i den hårda och fattiga miljön på 20-30 talet. I en av scenerna utbrast läraren till den skolöse pojken (nu är det verkligen en pojke) att Jesus minsann inte hade några skor, när han hängde på korset. Underförstått, att då behöver nog inte pojken hade det heller. Aningen långsökt - men träffande.

A mans gotta do, what a mans gotta do. Först ks jag vara anställd en stund, sen ska jag jobba, efter kaffet!

2009-08-12 @ 08:02:46
URL: http://latmasksamtal.blogg.se/
Postat av: L

Nu är det nog nattmössa på, fast det inte är i elfte timmen (om nu nån vet vad det betyder?). Jag trodde, av någon anledning, att Frank McCourt var född 1918, samma år som pappa Leon. RIP!

När jag kollar ser jag att han, d.v.s. inte pappa alltså, är född 1930. Så kan det gå - när nattmössan är på!

2009-08-12 @ 08:13:33
URL: http://latmasksamtal.blogg.se/
Postat av: Ökänd

Statistik är härligt. Tur att nån har koll! :)

Tror du pappa Leon(?) hade det lika svårt som Frank?

2009-08-12 @ 08:48:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback