Bonus

M har lagt in ett makro på en tistel - som skärmbild. Bilden är tagen runt Sticksjön, på väster i Sundsvall. Inte så illa, även om originalet är skarpare.

Det har varit kvavt idag, kring 26 grader. Ingen sol. Inte ens i Sundsvall.



Under en längre tid har jag inte hemfallit åt några politiska pamfletter. Får man ändå reagera på t.ex. Nordeas syn på bonusar. Den förhärskande uppfattningen (alltså ledningens) tycks vara att bonusar ska utdelas även om affärerna går med minus. Ledningens uppfattning synes vara att utan bonusar till ledande befattningshavare, skulle förlusterna bli ännu större - därför motiveras bonus. Har nån tordats ställa frågan, vem det då är - som betalar kalaset, av den kaka som inte finns?

Redan i småskolan lärde jag mig att 0 x 1 = 0. Även 0 X 100.000.000 = 0.

Nånting är grundläggande fel bland girighetens företrädare (eller hos småfolket som accepterar tingens ordning). Det verkar vara lättare att spekulera med andras pengar. Större spekulationsåterhållsamhet gäller vanligtvis för egna pengar.

En infallsvinkel - Hallejuha. Samuelsson på Gotland är pingtvän. Bush dy är troende, Peterson i Skandia är frimicklare. I någon mening kan nog de religiösa, kanske rättfärdiga sina insatser med hänvisning till högre makt. Även om det som görs - med mina glasögon - är rena lurendrejeriet! Nu har jag nått max på topplistan för generaliseringar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback