Vinst och förlust

Ärade läsare och betraktare av årstidsväxlingarna i min Smoke-inspirerade blogg. Nåja - om det är en blogg i nuvarande beskaffenhet låter sig vara osagt. Det är Valborg, sista april. Vi har sol, med lätt beslöjning. Ingen brasa har blivit tittad på. Jag har spontanjobbat och M har tagit ut kompledigt. Hon har träffat installatören.


Hastigt och lustigt lade tvättmaskinen av i förrgår. Ny skulle köpas och vi begav oss till köpeldoradot Birsta, några kilometer norr om Sundsvall, och bestämde oss ganska raskt för en ny tvättmaskin, till bra pris tyckte vi då. Rabatt på 1.200 kr kändes som en ren vinst. Tvättmaskinen är nu idag, vederbörligen installerad av installatör på HSB.



Igår åker J1 och jag, glada i hågen för att hämta hem nyförvärvet, med fler tvättfunktioner än vad två medelålders normalsmutsiga kontorsarbetare kan tänkas använda.

När vi kliver in på MediaMarkt, ser genast J1 att den maskin som vi igår avtalat köp om, finns till försäljning för 1.500 kr lägre.  Jag ser ingenting - men tänker och säger, vilken jävla tur! 1.500 spänn vinst till, kan det bli bättre!  Vi kommer fram till försäljningen och ber att få den förbeställda tvättmaskinen. Javisst säger kvinnan, och skriver ut kvittot. Hallå, säger J1. Priset  bör väl vara 1.500 kr lägre, eftersom ni annoserar om det på stora skyltar vid ingången. Ja - det kan tyckas så, säger det luttrade affärsbiträdet. Igår hade vi inga tvättmaskiner, till det priset, när ni bestämde er, och inte heller idag. Jaha säger jag, hur kan ni då annonsera om det, eftersom det uppenbarligen finns åtminstone en maskin, som jag tydligen köpt till ett högre pris än ni annonserar om! Hon kunde  inte svara på, varför det blev som det var!

Normalt sett drar man sig ur en sådan affär, men jag orkade inte tjafsa. Köp blev av! Vår tvättmaskin var i alla fall billigare än vad J1 och J2 betalade för en liknande tvättmaksin.

Så lätt upplever man en förlust av 1.500 kr, när man till att börja med, tror jag sig tjäna 1.200 kr.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback