Sicko

Det är höst i radhuslandskapet. För dom tappra, de som följt min blogg länge syns det på det återkommande plommonträdet, och häcken som nu skiftar i årstidens färg. Det är till och med höstlöv på den marginaliserade gräsmattan.


Vi finns i ett socialt sammanhang, som just nu består av lagring av möbler och annat bohag.


Det innebär också tillfälligtvis en extra soffa i vardagsrummet. Tyvärr blir det två flyttningar, eftersom tillträdet till den nya lägenheten (för J2 och Je) sker 1 oktober. Jag kan väl också nämna att garaget är fullt. Vilket bl.a. innebär att Puggen får stå ute och frysa på nätterna. Förlåt!



Det är vansinnesdåd på skola i Finland, finanskris och en utökande skara svenska medborgare som inte längre har tillgång till allmän sjukförsäkring och ytterligare några hundra tusen nyfattiga svenskar som inte har tillgång till avtalsförsäkringar.

Jag såg Michael Moores dokumentär Sicko härförleden, och såg Sverige om tio år. I USA saknar minst 40 miljoner människor  sjukförsäkring. Minst 80 miljoner människor är bara tre månadslöner från att hamna på gatan, vid sjukdom eller arbetslöshet. A-kassan får man också betala tillbaka om man får jobb.

Har moderatregeringen tagit kurs på USA i den nya välfärdspolitiken, där ett utanförskap (som teoretiskt definieras av makten Alliansen) byts mot ett annat dvs nyfattigdom och otrygghet.  Förlåt att jag frågar - men om jag har sjukpension och inte kan jobba, minskar utanförskapet då om jag  förvägras min pension? Javisst säger Måns - Reinfeldt, självklart säger Bull - Maud Olofsson. Håller med säger Bill - major Björklund. Varför frågar ingen mig jamar lillkissen Göran Hägglund, nästan framme vid köttgrytan!

Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Ut å kratta latis.. Och plommonträdet verkar trivas..

Vi har också fullt. Överfullt. Har till och med hyrt en lägenhet för att rymma alla grejer. Sicken tur att man har en egen stol vid datan att sitta på.. Egen och egen jag delar den med ett av mina älskade barnbarn.

Mest sur är jag idag på Leif Ögren, bäruppköparen i Älvsbyn, som anställer bärplockare från Östländerna, sen anklagar dom för avtalsbrott och skickar den störste ryssen på dem.

Läs Piteå-Tidningen idag via en länk hos mig..

www.pitea-tidningen.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4009562

Snacka om fördomar och dålig arbetsledning..

Vet inte om min länk funkar..

Hur som helst ha det bäst och hälsa Bästa M så gott..

2008-09-26 @ 20:21:13
URL: http://solskuggan.blogg.se/
Postat av: SolSkuggan

Hmmmm Vart tog min kommentar vägen. Jag som för en gångs skull hade nåt bra att komma med..

Lite sur får man väl bli..

2008-09-26 @ 21:12:43
URL: http://solskuggan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback