Statskupp

Finanskrisen pågår med full kraft. Jag är inte förvånad efterom jag inte gillar nyliberalismen och den statskuppsliknande verksamhet som pågår bl.a. i Sverige, genom den överföring av förmögenheter till överklassen,  som alliansregeringen hemfallit åt i två år. Att finanshajarna på Wall street skott sig på möjligheten att spekulera (utan eget risktagande) med mina och dina pensionspengar, har jag varnat för tidigare. Att bonusekonomin inte fungerar visste jag redan år 2000. Frimicklaren Lars-Erikson (Skandia) retade gallfeber på svenska folket, genom sitt bedrägliga förfarande - med miljardbonusar. Försäkringstagarna fick stå för notan.

USA-koncernerna Worldcom och Enron var verkligen nyskapande. Dom bokförde kostnader som intäkter. Det är verkligen kreativ bokföring. Blev nån förvånade när konkurserna var ett faktum?

När bankdirektörerna börjar åka helikopter till jobbet och tjänar flera hundra miljoner dollar per år, genom att gambla med andras pengar, då inser jag - om inte förr - att det är jag som betalar genom mitt pensionssparande. Det är jag som tar risken!

Ska nationalstaten Island gå i "putten" genom att ett 20-tal Isländska höjdare, spekulerat bort allt förtroende.  Det verkar helt sanslöst. Girigheten har onekligen många ansikten.

Får jag bjussa på en höstbild fr Höga Kusten. Njut så länge det varar.


Ännu en.


En till.


Skuleberget med den välkända siluetten.  Där fanns det rövare förr. Nu har rövarna kostym,vit skjorta och fönat hår. Även finansanalytikerna, som inte sade något på förhand om den analkande finanskrisen, är nutida rövaraspiranter. Märkligt - jag trodde det var deras uppgift, att varna alltså! Nu förstår jag. Dom varnade givetvis sina uppdragsgivare.


Jadu - Anders Borg och dina gelikar. Som man sår får man skörda. Usel politik kan inte snackas bort längre. Nu hjälper inte fagert tal. 3.000 varslade på på Volvo. I praktiken handlar det minst om 12.000 jobb (underleverantörer) som försvinner. Men det löser säkert näringsminister Maud Olofsson när hon besöker Göteborg, genom några hurtiga utrop och speedade kommentarer, om att alla ska starta eget mm. Kan hon säga som har dubbel lön. Hon har vi fått för våra synder.

En sak är i alla fall helt säker. Det är småfolket och underklassen som får betala kalaset, när kapitalisterna och övriga girigbukar ätit av festbordet ända in på bordsskivan. Det är fán dyster!

Kommentarer
Postat av: Tina

Håller helt o hållet med dig,o Anders Borg var i förra veckan o besökte en vårdcentral här i

Göteborg.Undrar varför en finansminister besöker en vårdcentral,har han inte annat för sig?Fast han kanske behöver lite råd av en läkare om finanskrisen och vad han ska göra åt det???

2008-10-08 @ 14:19:04
Postat av: Håkan Wikell

Hej!

Jättebra inlägg om finanskrisen. Härligt att läsa.

Besök min blogg eller varför inte få dig ett gott skratt på min igelkott Igloos blogg. "Inglooanser.blogg.se". Där kan du tävla och vinna.

Fick tips att besöka dig från min kompis Nalle. Du hade skrivit i hennes blogg.



Hoppas vi hörs av. Jag är en skåning i Umeå som skriver musik.

Postat av: Ökänd

Hej! Du skriver duktigt och redigt. För tillfället orkar jag inte bry mig. Vet inte om det är bättre att vara fattig eller rik. Alla tycks ju oroa sig.

Tack för de fina bilderna som tar andan ur en. Önskar jag vore där. Så vacker vår värld ändå är...

2008-10-10 @ 22:21:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback