Pormask

Det är lite halvfart med jobb, den här kortveckan. Jag börjar med delvis nya arbetsuppgifter den 1 april, och försöker städa av en del gammalt jobb. Motivationen har inte varit på topp.

Mer motivation har jag lagt på att klämma en pormask, som vuxit till sig. Det var en liten svart prick. Det lilla svarta hudfragmentet är inte - som man kanske tror - smuts. Det är snarare oxiderat pigment. Det läste jag på nätet, och då måste det vara sant. Enligt samma källa finns det öppna och igentäppta pormaskar, säkert räknat med utgångspunkt från talgkörteln i huden. Min förstklassiga pormask var av det öppna slaget. Vem kan tro något annat!

image1021

När man klämmer pormask kan man åstadkomma en hudinfektion, en så kallad finne, som blommar upp och sprider glädje omkring hudrodnaden. Sådana finnar, bör man bekämpa. Dom är som hej kom och hjälp - och ingen kom. Det finns även andra finnar, men det får vi diskutera en annan dag.

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Fasiken vad pigment jag har i mitt hål i pannan :O)

Postat av: SolSkuggan

Hmm.. Jag visste ju redan sen förr att jag är lite äldre än du..
Men bara ett par år!! Hur sjutton har du lyckats bevara dina porisar..?

2008-03-28 @ 00:27:21
URL: http://solskuggan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback