En knapphändig historia

Nu är det vinter igen, på tundran, i Sundsvall.

Jag och bror har kollat på hockey´n. Timrå vann en solklar seger på bortaplan, mot MoDo med 5-0. Inget att snacka om. Grattis.

image1000

Nästan inget är enkelt. Även det som förefaller så - är det sällan så enkelt som man kan tro, i vart fall, om jag är inblandad i skeendet!

Idag har jag försökt sy i en knapp till min nyinköpta skinnjacka. Och det är inte så enkelt som det låter.

image1002

Visserligen är det rätt mycket tillfälliga ansamlingar i förrådet, eftersom J1 håller på att flytta, och använder vårt förråd, som sitt. Men det är bara fjåsiga bortförklaringar. Jag försöker, i någon mening påskina att jag inte hittar adekvat utrustning, för ändamålet.

image1003

Jag ska alltså sy en knapp, som är lös i min skinnjacka. Lätt som en plätt - kan tyckas. Det börjar med att jag inte hittar någon svart tråd, sen hittar jag ingen nål. Sen visar det sig att jag måste ta upp ett hål i skinnet för att kunna sy i knappen. Det gjorde jag, med en kniv, vilket gjorde hålet några mm för stort. vilket försvårar operationen senare, men från den detaljen bortses.

När jag väl hittar svart tråd, blir jag övergående glad. Därefter hittar jag en nål, som tyvärr visar sig för grov för själva knappnålet. Jag söker vidare och hittar en mindre synål och börjar sy.

Då visar det sig att den knapp som finns på insidan av skinnrocken går av, vilket gör att jag måste söka en ny insidesknapp, vilket tar en stund. Jag hittar en ny knapp och kan därefter fullfölja sy-operationen.

Det är knappt - jag tror det själv. Inget vore väl enklare, men inget är enkelt, om man känner till Murphys lag!

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Vet du...det finns skinnålar...dom ser lite annorlunda ut...och är jättebra. Kan vara idé att ha en sådan hemma


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback