Coronas

Idag har det nästan varit sol, men bara nästan. M och jag tog en rejäl promenad, och njöt av den härliga vårvinterluften. Ännu har vi inte kunnat sitta ute, och lapa sol vid husknuten. Vi har fortfarande snö, men eftersom vi ska till Paris i påsk, kanske snön hinner försvinna innan solen ger sig tiil känna.

Det här är en ask cigariller, som jag köpte, när jag besökte Gibraltar 2004. Dom är sedan länge slut. Lasse och jag brukade tjuvröka ibland. Lasse dog hastigt för ett par år sedan. Jag har inte förlåtit honom än. Vila i frid.

image998

Det är mycket mer reklam för tobak. alkohol och medicin nu jämfört med förr. Det finns också varningstext på tobaksförpackningarna att röken dödar och att alkohol inte är så nyttigt. Lite dubbelmoral blir det ändå, eftersom det är en lukrativ marknad - med stora vinster.

Borde det inte vara förbjudet med reklam för tobak och alkohol ändå, på något sätt. Ryggmärgsreflexerna leder mig dit. Andra kanske tycker att var och en får välja själv, och det är också sant, men när man väl blir sjuk av sitt (miss)bruk då behöver man medicinsk vård, och den är sannerligen inte gratis. Varför locka fler, det räcker med dom som redan är. Jag gör ett upprop:
  • Förbjud reklam för alkohol och tobak i kommersiella media

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Det skriver jag också under på

Postat av: Anki

Håller med dig.
Paris är en trevlig stad. Jag var där fyra gånger under ett år, när dottern vistades där. Nu är hon i Uppsala och där har jag inte varit på besök.

2008-03-17 @ 18:32:46
URL: http://ankitankar.blogspot.com
Postat av: frktjatlund

Varför bara i kommersiella media?

2008-03-17 @ 23:06:22
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: L

Kommersiella media- Det blev lite oprecist och taftologi, från min sida. Jag menar nog tidningar, radio och TV. Det finns ibland även reklam i vår stats-TV (som inte alls är fristående som dom säger i sin egen reklam, ingen är det), främst vid större sportevenemang. Men där har jag (ännu) inte sett reklam för alkohol och tobak och/eller medicin!

2008-03-18 @ 08:04:38
URL: http://latmasksamtal.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback