Skuleberget

Idag har jag varit till den fina staden Örnsköldsvik. Det tar knappt två timmar med bilen från Sundsvall om man kör, något så när lagligt. Idag var det mestadels gråväder, snöglopp, snöblandat regn och ibland regnbladad snö. Temperaturen skiftade mellan -2 till + 2.

Här har vi Skuleberget i sommarprakt. Betydligt gråare/vitare idag.

image967

Jag undrar vilka demoner som driver vissa bilförare (dock inte jag). I höjd med Midlanda northbound kommer jag ikapp en blå Opel, som kryper fram i cirka 40 km/t, framför finns en traktor som håller ut rejält till höger. Till vänster finns de livräddande vajrarna, som skiljer vägbanorna åt.

Till saken hör att traktorn håller ut, så att bilar bakom kan köra om, även om det bara är 1 och halv fil. Den blå Opeln väljer, av outgrundliga skäl, att inte köra om, men håller ut så långt till vänster, så att jag inte kommer om, och därmed inte de bilar som finns bakom mig,

Det jag funderar på är följande. Om föraren i den blå Opeln inte själv vill köra om (trots att det finns plats) vilket egenintresse finns det då att blockera för kön bakom som vill köra om? Denna retoriska fråga lär vi inte få något svar på. I sinom tid, efter några km kunde vi, den långa bilkön köra om traktorn.

Hur kan det komma sig att synsättet, hos några bilförare förefaller vara - om inte jag vill köra om,  då ska ingen annan heller köra om heller! Dystert!

Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Undrar om inte trakten kring Örnsköldsvik och Höga Kusten är den allra vackraste delen i Sverige. Öland är också fint men måste jag välja så tar jag Höga Kusten.
Föraren i den blå Opeln.. Kände du inte igen honom..? Det var ju den basebollkepsförsedda mannen från kvartersbutiken. Var bara glad att han aldrig nuddade dig den här gången;)
Må så gott vänner på tundran.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback