Friskvård och kökultur

Tydligen har vi möjlighet till friskvård i jobbet, 1 timme i veckan. Det är inget jag nyttjat särskilt flitigt, närmare bestämt aldrig. Jag undrar nu om jag kan ta ut det jag sparat ihop. Låt säga att jag jobbat i 10 år, i snitt 40 veckor per år, och då kunnat nyttja 1 timme i veckan. Då har jag - med andra ord, så måste det bestämt vara - samlat ihop 400 timmar (10 x 40 x 1) för motion och vällevnad. Det är verkligen bra.

Min ambition var att åka hem vid lunch och idka friskvård, typ köra ett ordentligt pass på träningscykeln. På grund av jobb, kunde jag lämna jobbet först två timmar senare - redan uppförsbacke, och då glömde jag givetvis att handla, som jag tänkt. Inte heller blev bilen tvättad som jag planerat. Men 1 mil på hojen, lägsta belastningen, blev det i alla fall. Alltid något.

Bilden föreställer en soffpotatis, om någon undrar.

image957
Efter träningspasset åker jag till ICA-butiken för att handla, och det är nu mitt ärende anmäls.

Jag anser att det brister i kökultur och sociala förmågor i vår kvartersbutik - i vart fall idag. Jag hyser vanligtvis stor skepsis mot medelåders män iförda basebollskeps. Idag blev mina fördomar besannade. Dagens basebollkepsförseddda man lyckades inom loppet av cirka fem minuter vidröra min kropp tre gånger, vilket jag inte gillar något vidare. Dels vände han sig hastigt och gick mot färdriktningen, dels trängde han sig före för att nå en konserv och slutligen, föste han mig åt sidan för att komma fram med sin vagn. Hade han gjort det en fjärde gång, hade han fått en hård fot på smalbenet.

Men detta var bara en iakttagelse. I butiken finns två kassor, mellan kassorna finns ett "skepp" fyllt med tidningar, godis och impulsvaror. Om man köar i kassa 1, då måste man vara placerad som nummer ett till fyra för att ha acceptabel överblick av köläget i kassa 2.

Just idag var bara en kassa öppen, alltså kassa 1 och jag är placerad som nummer 8, med en person bakom mig. När jag står där irriterad hör jag att kassa 2 öppnas. I min förkrympta värld tycker jag att det borde väl vara den naturligaste saken i världen, att nummer 3-5 i kassa 1 byta till kassa 2, för att snabba upp köandet.

Icke sa nicke, alla stod kvar från person 2 till 7. Själv kunde jag inte komma loss, som kusken i vinnarhålet, efterom jag hade noll synkoll. Jag undrar vilka demoner som personerna 3-5, i kö 1 rids av - eller är dom bara tröga. Hur kan dom undgå att fatta det rätta beslutet, att byta kö. Följden blev att jag som nummer 8 i kö 1, fick vänta minst 5 minuter extra för att ködårarna framför agerar felaktigt. Meddelas endast på detta sätt.

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Hehe...vilken rolig reflektion.

Finns det två köer hamnar jag till 99% i fel

Postat av: KungLigg

De borde vara kölapp på Ica. Stackars satar, går det inte att anmäla Ica, luktar kränkning lååååång väg.

2008-02-20 @ 21:39:25
URL: http://kungligg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback