Fidel Castro

Såg på text-TV att Fidel Castro ska avgå som Kubas regeringschef, efter 49 år. Han blev sjuk för två år sedan, och då hoppade brorsan, Raul in som ställföreträdare. Det är praktisk demokrati det!

Kuba-cigarrrer lär vara speciella, jag tror dom är förbjudna i USA, mest för att dom inte ingår i den amerikanska tobaks- och finanslobbyn.

image956

Kuba har i drygt 50 år varit " a pain in the ass" för USA. Stolleprovet med den misslyckade invasionen 1961, Grisbukten, där svärmorsdrömmen John F Kennedy hamnade i, eller sökte - dåligt sällskap. Så det kan bli!. Sen blev det handelsembargo 1962, som syftade till att störta den Kubanska regeringen under Fidel. En aktiv och pågående krigshandling mot Kuba. McDonald och Coca Cola, fick söka sig nya marknader i Chile och Afganistan.

Kubas motståndskamp mot det amerikanska imperieförtycket väcker onekligen en del sympati. Men det är väl knappast bra för den Kubanska befolkningen att det inte kommer in förnödenheter och viktig medicin till landet.

Några påstår att Kuba har politiska fångar. Det tror fán det, när dom är i krig med USA, sen 60-talet. Brott mot rikets säkerhet, ger nog automatiskt längre tid på kåken, oavsett var man är medborgare. Däremot sysslar dom/Kuba/Fidel/Raul-enklaven inte - så vitt jag vet - med tortyr och skenavrättningar som USA satt i system. Så de så! Jag är inte kommunist, snarare betongsosse, kanske moderat, men rätt ska vara rätt!

George W Bush har uppenbarligen inte fattat andemeningen i uttrycket att - om man är stor och stark, då måste man också vara snäll.

Kommentarer
Postat av: Liljeholmsbron

Jag går längs Malecònpromenaden och känner mej rörd och stolt
och stark inför kommunismens idè som enade Kubas folk
att resa sej mot förtryckarna och sen slänga dom ut i sjön.
Jag tänker på hur vi har det därhemma .
( Björn Afzelius 1979 )


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback