Bryssel

Det är bara att konstatera att det gamla Bryssel - infrastrukturen, i allt raskare takt byts ut mot modernare, höga skyskarapor, som verkar inta alla större städer nuförtiden. Vi anar lite av det gamla till vänster i bilden. Det är inte så mycket utsmyckning på de nyare husen. Bilden är tagen utanför hotell Metropole i riktning norrut.

image961

Bilden är tagen soderut mot södra järnvägsstatinoen. Vi bodde på ett billigt, men bra hotell (Aristote), längre upp på avenue Stalingrad. Stilpoäng för namnet.

image966

På Aristote varnades för alltför djärva utlevelser. Dante´s skärseld (purgatorio) är inget att leka med!

image962

Cafét på hotell Metropole rekommenderas å det varmaste. Bilden är tagen från vårt hotellfönster. Infravärme finns på cafét. Jag tror att det går att få filtar också, om kylan är alltför svår. Vi hade kring 8-10 grader, vilket är perfekt promenadväder.

image964

Jag är lite orolig för Belgien och Bryssels framtid. Det går visst inte att bilda en funktionsduglig regering, och det är ingen omedelbar framgångsfaktor.

Jag har varit där, något så när regelbundet sedan 1993. På många sätt är det ett perfekt resmål, det finns billiga hotell, mat och dryck kostar inte skjortan och flygbiljetten kan bli billig. Man promenerar runt centrala stan på ett par timmar. Stan är visserligen "skavd", men den har en rufflig charm i trakterna av börsen, Grand Place och närmaste kvarteren norrut. Stan har känts ändå känts trygg.

Det oroande inslaget i gatubilden, denna gången är att Bryssel, fått sin del beskärda del, av ungdomsgängen som gör sig breda och är allmänt otrevliga mot folk, skriker, frågar/kräver cigaretter/pengar. Det är ingen trygghetsfaktor, av rang - för tillfälliga besökare.  Fler påverkade, än förr syntes också på säkra platser och tiggarna har inte blivit färre. Jag tror att stadsfullmäktige, snabbt måste ta krafttag mot detta, om man vill behålla turisterna. Så det så!

Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Vilken tur får jag allt lov att säga. Att vi inte har vägarna förbi Bryssel..
Förresten vi hade samma känsla när vi passerade sist. Lev väl min vän.

Postat av: Tps07

Nice site, Keep it up

2010-10-12 @ 10:34:42
URL: http://www.tps07.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback