Kvota

Bästa läsare. Idag har jag varit på kurs och lärt mig ett nytt ord. Denna nysvenska konsultordkonstruktion är kvota. Det betyder kvotandel (tror jag), men det blir inte så flåsigt/märkvärdigt och konsultmässigt - om man säger kvotandel (tror jag)! Ett nytt ickeord behöver därmed skapas.

Om man t.ex. har har 3 ärendeslag, som vi benämner typ 1, typ 2 och typ 3. Typ 1 består exempelvis av 20% av totala antalet ärenden, typ 2 av 30% och typ 3 av 50%. Då är alltså kvota för typ 1 ärenden 20. Da! Konsulttugget är irriterande, onödigt, fjantigt  och skapar motvilja hos mig, i synnerhet när självklarheterna ska gås igenom, av välavlönade konsulter fr. det stora amerikanska konsultföretaget. Jag tycker det är bättre att jobba.

Nästa innovation var att vi skulle öka antalet avgjorda ärenden med 20% (utan extra personal), eftersom firman dragit på sig stora ärendebalanser under sommaren, och allmänhetens milda överseende med lång handläggningstid förefaller vara i avtagande. Det ska vi kunna klara genom att fika kortare, inte ha några möten, helt enkelt jobba 1 timme mer per dag, som om inte redan alla göra det redan! Bakgrunden till att vi lagrat upp stora mängder ärenden är att ledningen beslutat om en mycket stor omorganisation mitt i sommarperioden.

Jag tror att organisationsarkitekterna tänkte fel. Dom tänkte nog att det är lugnare på sommaren, men glömde att 30-50% av medarbetarna är på semester och då inte kan göra några ärenden alls. Och till detta ska läggas till att vi ska flytta runt lite på kontoren, byta jobba med varandra och känna oss förändringsbenägna. Det vill säga att vara med på tåget, som det så fint brukar kallas på konsultspråk.

Det där jävla konsulttåget har det tjatats om hur länge som helst. Det skiter jag högaktningsfullt i.

Man tar sig för pannan och tänker. Tok gör som tok säger!

Kommentarer
Postat av: Ökänd

Oj, Oj, tokskapen verkar eskalera. Huuu!

2008-08-19 @ 21:55:56
Postat av: M

Gnällspik!

2008-08-20 @ 17:35:26
Postat av: Annika

Kvota? Jag trodde först det var en förkortning av kvotera! Jaja, man lär sig något nytt varje dag!

Postat av: Lena

Hmmmm... du verkar tillbringa dagarna på samma myndighet som dotter och måg ???? Myndigheten man inte längre törs tala om att dotter och måg jobbar på!

Så det har blivit här i världen - förr var det fint att jobba åt staten.....eller försvaret.

/Lena

2008-08-20 @ 18:50:55
URL: http://momma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback