Olycksfågeln

M har hamnat i en Läckberg-fas. Just nu läser hon Olycksfågeln. M undrar vidare hur jag hela tiden orkar gnälla om allt  och alla. Jag är själv förvånad, och lite stolt - hur ihärdig och moderat, jag är.

Dagen började med bekymmer. Jag är på jobb i Härnösand och hittar inte mitt behörighetskort, för att kunna använda datorn. Jag inser rask att jag glömt kortet i Örnsköldsvik, där jag var på tisdagen. På grund av semester kan jag inte kvittera ut ett tillfälligt kort, eftersom kort- och behörighesadministratörerna är på semester. Till Ö-vik är det 11 mil, enkel resa räknat från Härnösand. Jag behöver komma in i datorn idag. Kreativa tankar behövs. Vad göra?

Jag ringer till en kollega i Ö-vik och ber honom fixa en bil och möta mig på halva vägen dvs i Ullånger. Jag lånar en bil på vaktis och åker norrut, träffar kollegan, utbyter artighetsfraser och på knappt två timmar är jag tillbaka på jobbet i Härnösand. Jag sparade en och en halv timme. Kollegan förlorade lika mycket, men det får han väl jobba in senare. Jag bjussade givetvis kollegan på glass, inköpt på OK, bredvid Sandströms kläder med den bautastora klädhängaren på taket, som syns från E4. Kollegan instuerades att debitera resekostnaden på kostnadsställe Ö-vik. Hur det blir med den saken vet jag inte. Vi tar ett helvete i taget!

På tal om olycksfågel. I Sverige är det vanligt att efternamn kopplats till naturbegrepp, som berg, sjö, skog och liknande. Det är heller inte ovanligt att vi använder djurnamn för att beskriva olika företeelser i tillvaron. Det kanske minner om en svunnen tid, före industrisamhället, vad vet jag! Olycksfågel är ett begrepp. Givetvis latmask, som jag känner till, och utövar med framgång. Några ytterligare.
  • apkonst
  • björnfrossa
  • falkögon
  • fågelfri
  • fårskalle
  • grisblink
  • gäddhäng
  • hundhuvud
  • kolugn
  • ormbo
  • rådjursögon
  • rävig
  • tjurskalle
  • valfläsk
  • vargtimme
Det är coolt.


Kommentarer
Postat av: Ökänd

Gillar M Läckberg? Du skämtar :) Läckberg är medioker i jämförelse med nästan vem som helst. Säger jag som inte har tagit i en bok sedan i maj!

2008-08-07 @ 13:28:05
Postat av: M

Gamnacke, höknäsa, kutrygg, koögon bidrar till förtjusningen över Olyckfågeln. Dessutom har jag hästminne.



Ökänd: vem jämför du med ?? (ett tips voro på sin plats!)

2008-08-08 @ 19:57:24
Postat av: SolSkuggan

Hemma på vår gata i stan.. Har vi en annan gata som just heter kolugnsgatan. Huruvida man uttalar det kolugn eller kolugn är något jag brottas med i tanken varje gång jag passerar skylten.

Annars är allt som vanligt här vi jobbar på som vanligt men den 31 augusti gör vi sista dagen, vemodigt är bara förnamnet..

Lev väl och krama M så gott.

Postat av: IKA

Det är härligt med ord av alla slag, man kan leka hur länge som helst med uttalen och det märkligaste är att ju fler gånger man säger dem, ju konstigare låter ett ord man kan till och med få fram ett helt nytt ett..något för SAOL??



Läckberg har jag läst men endast 2 böcker, tror det handlar om att vänja sig, hon är inte alls dum, det är inget överdrivet blod i dem, åtminstone det jag läst, ska tilläggas. Blod finns det nog av i vardagen, bara slå upp första sidan i nyhetstidningen! Varför ska allting vara sååå våldsamt?

Kram/IKA

2008-08-09 @ 09:20:40
URL: http://BusIkan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback