Smoke

För den som ev. undrar varför samma bildperspektiv ständigt återkommer i min blogg, så skyller jag helt, fullt och fast på filmen Smoke (1995), som utspelas om och kring en tobaksbutik och några karaktärer i Brooklyn NYC. Wayne Wang regisserade och Harvey Keitel gör en av huvudrollerna.

I filmen fotade Keitel en bild per dag, i samma riktning utanför sin butik. Nu är jag inte lika plikttrogen - som Keitel med nytt foto, varje dag. Det är ändå intressant att se årstidernas förändring.

Inte mycket snö kvar nu!

image1052

Några snödroppar har pressat sig upp genom isen, vilken växtkraft!

image1053

Bruno, våran marsvinspensionatsgäst, tar skydd. Han gillar tomat och morötter. Jag antar att dom flesta känner till att Bruno fått sitt namn efter Bruno Kreisky.

image1054

En ung svenska har hittats mördad i Paris. Är man vid fel ställe, vid fel tidpunkt, räcker det med en gång. Det är dystert.

Fastighetsägarna vill ha bättre betalt i hyra, och vände sig till EU, som säger usch och fy till kommunala bostadsbolag (som jag personligen tycker är självklara institutioner i Sverige), som i någon mening garanterar tak över huvudet för några av sina medborgare.

Lågvattenmärket i diskussionen fälldes av någon av moderatanhangets företrädare som motiverade att regleringen skulle bort - för att de hyresgäster som har sin bostad i förort subventionerar de som bor centralare. Det argumentet är ju befängt. Enda skälet till att hyresreglering ska tas bort är att fastighetsägarna ska kunna höja hyrorna, dvs tjäna mer pengar - helt i linje med det s.k. arbetarpartiet moderaternas syften.

Som löntagare har vi två bistra år att se fram emot, innan nästa val. Mycket elände hinner moderatregeringen genomföra till gagn för dom allra rikaste. Det är dystert.

Kommentarer
Postat av: Sylvia

Den filmen kommer jag ihåg. Den var bra på ett lite udda sätt. Vem är Bruno Kreisky?

Postat av: SolSkuggan

Du behöver inte skylla på nåt min käre Latis..
Jag gillar din vy till 100% och jag ser fram emot sommaren och ert fina plommonträd.
Kram till dig och käraste M..

2008-04-22 @ 20:52:57
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: L

Bruno Kreisky (1911-1990) var Österikiskt sosse, förbundskansler, han kunde svenska.

2008-04-24 @ 18:31:55
URL: http://latmasksamtal.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback