Allianskritik

Jag kan inte förneka att jag regelbundet återkommer med rätt kritiska synpunkter om den högervridna/konservativa alliansregeringens pågående sysemskifte av nationalstaten Sverige.

Det är klart att det behövs förändringar och allt var inte bättre förr, men det är sämre nu, om man är fattig.

Min kritik bygger på i huvudsak tre punkter;

  • Riksdagen stiftar lag, och alliansen har regeringsmakten och i praktiken över lagstiftningen. Det innebär att vi måste ställa större etiska krav på statsråd och riksdagsmän, att dom t.ex. ska följa lag och förordning och i övrigt bete sig som folk.Nu tycks Reinfeldt ha skrapat ihop ett säckgäng statsråd som skiter blankt i lagar och liknande, vilket innebär att vanligt folk kommer att kopiera maktelitens arrogans och förakt mot de regler samhället ställt upp, inte minst skattelagarna. Det är inget jag tycker är särskilt bra.

  • Det pågar en systematisk och ensidig överföring av samhällets samlade medel/pengar från dom fattigaste (pensionärer, sjuka och arbetslösa) till dom allra rikaste. Vidare vill regeringen sälja undan gemensam egendom, statliga bolag och skolor till underpris. Det är inget som jag tycker är särskilt bra.

  • Många av Regeringen företrädare, i synnerhet Carl Bildt uppträder arrogant och maktfullkomligt. Vidare går det inte att debattera systemskiftet, eftersom Borg och compani varje gång frågan ställs, svarar - vi värnar jobben och det här sa vi före valet. Fast sanningen är att dom inte sa nånting - egentligen, bara flummade på i allmänna termer. Sen kan man reta sig på vissa statsråds fakeexamina. Sven Otto Littorin (fast han ibland kallas Lottorin), han borde skämmas. Han får väl plugga som alla andra och ta sin examen på vanligt sätt (om han klarar studierna), och inte köpa den från ett bluffuniversitet i USA och sen låtsas som det regnar när han blir påkommen med fingrarna i syltburken.. Att alliansregeringen vägrar diskutera pågående systemskifte, tycker jag ur demokratisynpunkt, väldigt illa om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback