Uppskattad finansminister

Nu är jag hemma igen, sliten! Att åka hem med sista kärran från Arlanda (23.05) till Sundsvall, och vara en halvtimme sen vid takeoff, är ingen större estetisk upplevelse - jag lovar! I synnerhet när när den arbetsmässiga delen av programmet slutade, så sent som 20.00. Därefter var det buffé. Då petade vi också i oss några glas Lindeman´s till dom soltorkade tomaterna och auberginen, som är feministkäk (f´låt min frispråkighet). På Arlanda, varför vet jag inte riktigt - byggde vi på med en öl. I säng kring halvtvå - med revelj 06.30. Då var det lätt att hålla sig för skratt.

Jag är en enkel och obetydlig kugge i tillvaron, men jag kan inte förneka att jag igår lyssnade på finansminister Anders Borg, som höll ett anförande på 30 minuter och därefter svarade på frågor. Han var kul att lyssna på, snabb, självdistans, rimlig problematisering kring demografin i Sverige, och om statens inkomster och utgifter. Som information betraktat var den helt okej.

Det man/jag möjligen saknade (ironi) är insikter och tydliggörande av att så gott som alla viktiga regerings- och riksdagsbeslut gynnar den förmögna överklassen (förmögenhetsskatt, fastighetsskatt, skatt på löneinkomster mm) på bekostnad av de mindre bemedlade - arbetslösa, deltidsarbetande, sjuka och pensionärer. Varför han svartat och varför andra politiker svartar av herrnans lust, har frktjatlund svaret på! Det är lika enkelt - som genialt!

Kommentarer
Postat av: Daniel

Tack för stödet. Du är så snäll att man bara går i bitar...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback