Chockdoktrinen

Naomi Klein (37 år), journalist från Montreal  är aktuell med sin nya bok - Chockdoktrinen, där hon ger sig i kast med  nyliberalismen (Milton Freidmans anhang)  som finansiell världsreligion. Nyliberalerna har fasat ut den äldre guden -  till förmån för Mammon.

Hennes förra bok heter No logo, den har jag inte heller, läst.

Klein verkar i boken Chockdoktrinen, förnuftsmässigt analysera vad som händer (för människorna i allmänhet, dom rika och dom fattiga i synnerhet) när kapitalisterna tar över, som dom gjorde i Chile, Ryssland, Rumänien, många länder i Afrika, Sydafrika och nu i Irak.

image808

Det är ju inte folket - t.ex. en som jag, som går med på extrem kapitalism, det har aldrig inträffat i något land.

För att ta ett svenskt exempel. Jag kan inte heller se att folket t.ex. har någon som helst vinst av att staten ska sälja kassakon Vattenfall, till privata intressen. Elpriset skulle bara öka ännu mer, med noll koll, och insyn. Idioten Mats Odell kan stå och blåljuga oss i fejan hur länge som helst, han har jag noll förtroende för, typisk frimicklare

Vilken är poängen med att kapitalisterna ska sko sig på samhällets egendom, som nu sker i Irak, och många andra länder. Dom redan rika (3%), blir svinaktigt rika! Och dom redan fattiga (mer än 50%) sjunker ännu djupare ner i armod och djupaste fattigdom. Klein (och jag) ser ingen poäng med det!

Kommentarer
Postat av: frktjatlund

Inte jag heller! Varken poängen med att sälja ut och att Friedmans idéer förverkligas.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback