Terminalbad

Man kan göra på olika sätt, när man åker på stadssemester. Några vill planera allt i detalj, läser på, kollar på nätet, och gör en diger lista på vad som ska göras under kortsemestern.

Själv har jag - tycker jag själv - en mer avslappnad attityd till saken. Jag brukar inte läsa på särskilt mycket, men tillräckligt så att jag har några hållpunkter, om det inte dyker upp annat, kan vi göra detta, på något sätt handlar det om att fånga tillfället i flykten också!

Detta är en vy från den mer kuperade Buda-sidan, Margit-ön ligger som en lugn oas där borta i bildens övre del. Pest är plattare och där bor också mer folk (dubbelt mot Buda). Buda och Pest blev visst Budapest 1873.

32959-544

En kvällstur på Donau, ligger med på den lilla göra-listan. Rekommenderas!

32959-545

Själv ville jag också bada termal-bad (och det gjorde vi). Det är väldigt lätt att säga terminalbad, men så drastiska ska vi kanske inte vara. 38 grader och sen massage på det, helt perfekt. Räkna med att det kostar ett par hundringar. Det finns ett fint bad vid Stadsparken, som är ett av de bättrei stan. Bussrundtur är bra, då får man grepp på stan. Det gjorde vi också.

Vi käkade en trerätterslunch på den internationellt kända lyxkrogen Gundel, som ligger vid Stadsparken. 180 spänn är verkligen inget att klaga på. Gott - snyggt upplagt och serveringspersonal i svart och vitt, mycket tjusigt! Kaffe och bakelse på cafe´Gerbeaud? Javisst! Det var verkligen imponerande bakelse-utbud, och klassisk café- miljö (rustikt, mörkt trä),  går inte av för hackor. Cafét ligger, vid torget - alldeles i början (norra delen) av den kända shoppinggatan, Vaci utca.

Det verkar som om upproret 1956 har präglat Budapest och Ungern rätt så rejält, i vart fall får man den känslan, när man ser olika byggnader och monument runt om i stan. Men det får vi grotta ner oss i, en annan gång!

Kommentarer
Postat av: frktjatlund

Slutgitiga lösningen på badfrågan avklarades av min make på ett tidigt stadium, också det i Ungern. http://frktjatlund.blogg.se/260606113334_sprkbrk.html

Postat av: frktjatlund

Välkommen hem, förresten!

2007-05-21 @ 00:46:34
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback