Stolleprov

Vi kan räkna med en rätt kylslagen och bister sommar. Sol kan vi nog glömma, på latitud Sundsvall.

Det blir ruskigt varmt i vårt sovrum på sommaren, kring 30 grader är inte ovanligt, men mitt täcke släpper jag aldrig - över min döda kropp. M tar sig för pannan. Det är alldels för mycket - 30 grader, inom hus  tycker jag! I flera år har vi funderat på att köpa en fläkt eller nåt annat som kyler lite, och igår slog vi till. Syster sålde en begagnad portabel kylanläggning till oss. Priset var överkomligt - inte alls svettigt på något sätt.

Nu är det bara att vänta på sommarens köldrekord. Vi är rustade till tänderna med portabel kyla - vilket innebär att vi nog får vänta på sommarvärmen. Glöm inte, var ni hörde det först!

32959-528

En extra dag ledigt är sällan fel. En återställare är sällan rätt. Varför lovar sossarna återställning av A-kassan redan nu, det är tre år till nästa val och mycket kommer att hända. Det är bara spel för gallerierna och som gjort för svekdebatt när valspurten drar igång 2010, korkat och otaktiskt.

Mamma stretar på efter bästa förmåga, men tacklar ändå av, orden och minnet sviker, men sisu har hon fortfarande kvar i sin tunna kropp!

Lite smått har vi börjat ladda för Budapest. Vi åker den 14 maj och kommer hem den 18:e. När vi bodde i Bålsta hade vi Josef och Ilona som grannar, dom var från Ungern. Kanske inspirerade dom oss att besöka deras hemland, även om det dröjde lite (20 år)!

Josef bryggde vin på fikon, det var han bra på. Vi smuttade lite grand på brygden ibland. Jag försökte själv - men det blev inte alls lika bra, men drickbart ändå. Bättre än de snabbvinsatser man kunde köpa då, de flesta var odrickbara, men dracks ändå. Någon gång kunde man komponera nåt tunt vitt vin, som kunde intas, utan risk för allvarliga skadeverkningar. Snabbvinsträsket var inget vidare, men det som var möjligt, för oss utan pengar.

Hus hade vi också - herregud, vilket stolleprov, men kul var det!

Kommentarer
Postat av: frktjatlund

Hoppas att appamojängen inte brummar alltför mycket.

Snbbvinsträsket har även jag klafsat omkring i. Rulles Rioja kallade vi för Rulle Snusk och dök möjligen i Sangria. Men har man inga pengar, så ...

Postat av: Gunnel

En sån där apparat har jag aldrig sett....hm....slangen...sprutar den kallvatten :O)

2007-05-02 @ 20:43:47
URL: http://djurvannen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback