Hyckleri

Det slår mig nu, som på huvudet - att det skett en förändring i Sverige, och jag tänker inte på klimatet, i första hand. Låt mig dock börja med att buga för the Ark´s formidabla fiasko igår. Medelmåttig låt, beigt framfört. HBT-köret är man ju döless på. Ukraina, ojojoj - ungefär där är gränsen nådd för mig, egentligen passerad för länge sedan. Men nog om detta spektakel.

Det jag tänker på är att förr, var makteliten lite skamsen, och gav uttryck för ånger - när man blev påkommen med fingrarna i syltburken, frågor om egenberikande och/eller vänskapskorruption

Nu hänger dom sig i stället åt makten arrogans, folkförakt - och säger i stället, jag skiter i vad folk tycker, och så fortsätter dom som dom vill. Låt mig ge fem exempel.

  • När debattredaktören Mats Bergstrand på DN blir påkommen med vänskapskorruption, säger han bara att han inte tror att påverkar omdömet om han journalistiska integritet, han fortsätter som inget hänt. Han är med i en f.d. hemlig maktgubbklubb, där han låter klubbkompisarna skriva debattartiklar i DN, och därigenom styra debatten i bananrepubliken Sverige. Han kanske litar på sig själv, men jag litar inte på honom, för fem öre!
  • Göran Persson hinner knappt sluta som statsminister innan han kastar sig in i näringslivets famn. Hoppsan, försvann dom socialdemokratiska värderingarna så snabbt? Jag är inte förvånad.
  • Utrikesminister Carl Bildt anser inte att stort aktieinnehav och dithörande optioner påverkar uppfattningen om hans oväld i besluten, om bl.a. gasledningarn, där han är knuten till en av aktörerna. Hmmmmmm, märkligt! Han har uppenbarligen inte hört talas om delikatessjäv.
  • Fredrik Reinfelt pläderade innan valet om att nu skulle minsann öppenheten, vid tillsättande av höga chefsbefattningarn inom staten, öka. Pyttsan nu tillsätts toppchefer, bl.a. som ambassadörer, helt utan ansökan, mellan skål och vägg. Och dessutom utses nästan bara män på toppjobben
  • Näringslivets egenberikande ska vi bra inte tala om. Percy B, tvekade inte att plockan ut 1.000 miljoner kronor i en liten pensionsförsäkring, från företaget, innan han slutade. Att han inte tog ut det dubbla?
På nåt sätt måste det bildas en motkraft till maktkorruption och folkföraktet! Visserligen kan jag låta bli att köpa DN, aktier i ABB har jag inga. Jag kan också låta bli att rösta på moderaterna. Men det tycks ju inte hjälp att rösta på sossarna - eftersom ledande företrädare, inte tycks vara socialdemokrater, eller är man bra sosse och moderat, när det passar.

Det är ingen vidare ordning på makten längre. Kunde dom inte låtsas lite och göra en pudel, då och då - så skulle det kännas bättre!

Med vänliga hälsningar
Folket

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback