Att möta sitt öde i Stöde

Det här är det "berömda" vattentornet på Margitön, stiligt, det är visst ett galleri där uppe. Det var tyvärr stängt, när vi knackade på!

32959-550

En kyrkoruin på Margit-ön. Fin inramning.

32959-549

Efterrättskaka på Gundel Snyggt upplagt och fint porslin.

32959-548

Idag har jag varit mild och fin på jobbet, och sen har jag varit i Ånge. När man åker till Ånge, från Sundsvall bär det av västerut på E75, den heter visst E14 nu, och då passerar man Stöde, som är känd för Stig Nahlbom (fd murvel på Expressen), Stödekepsen, Ingrid Bergman (1915-1982) - jovisst, det är dagen sanning. Bergman var först gift med Aron Petter Lindström (37-50), även han bördig från Stöde, som hon sedan bedrog med Roberto Rossilini - och gifte sig med, samt sedemera skilde sig ifrån 1956. Året därpå gifte hon sig med Lars Schmidt som hon skilde sig från 1976. Där gick det undan.

Men det jag ville komma till var egentligen att förr, när man kom in i samhället Stöde från sydöst, då möttes man av en skylt där det stod. Om du bott i Stöde, hade du varit hemma nu!

Kommentarer
Postat av: frktjatlund

Om jag bott i Stöde hade jag förmodligen flyttat. Små orter är inte riktigt i min smak.

Postat av: SolSkuggan

Likadan skylt står vid infarten till min hemkommun.. Om du bott i Älvsbyn hade du varit hemma nu.. Och jag blir alltid lika vemodig och förbaskad för att vi var tvungna flytta därifrån:(
Nu lever vi ju i exil 12 km från Piteå sedan november -01. Är jag på på riktigt skojhumor så brukar jag svara folk som frågar var vi bor idag att vi bor i utkanten av Älvsbyn.. Det är cirka 4,5 mil kortaste vägen.
Men hittar vi rätta huset i någorlunda rätt omgivning då minsann bär det av hemåt igen inget snack om saken:)
Ha det bättre än bäst hälsa M.

2007-05-23 @ 16:34:08
URL: http://solskuggan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback