USA 5.11

Det går ju inte att komma ifrån att Niagarafallen är rätt mäktiga. Vi kollade in fallen från Kanada. Det var bäst utsikt därifrån. Niagarafallen ligger strax norr om staden Buffalo i delstaten New Yorks nordvästra delar, cirka 65 svenska mil från New York city.

32959-481

Vi hyrde ingen tunna och åkte ner för något av fallen. Frågan är om man överlever en sådan improvisation! Det finns också möjlighet att åka båt nära fallen, där nere, tryggare så att säga, men även det avstod vi ifrån. Vädret var inget vidare, snöblandat regn, kring noll och gråare än grått. Vi fegade ur.

32959-480

Den här bilden föreställer en truck run away ramp. Det är inget fenomen jag har funderat särskilt mycket över. Sen hörde jag en låt ( Monteagle mountain) med countrylegenden Johnny Cash, där han sjunger om tradarchaffisen som utmanar döden på I 24 mellan Nashville och Tennesse, och då kommer funderingarna.

32959-482

En truck run away ramp är helt enkelt en avfart för långtradare, som används, om bromsarna ger vika, i de ibland rätt kraftiga nerförsbackarna. En typ av livförsäkring kanske. Genom mannen i svart, Johnny Cash fick jag lära mig nåt nytt - och kanske även du, kära läsare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback