Körförbud

Oavsett förekomst av hybris är jag en rätt okomplicerad människa, tycker jag själv. Jag inser, trots att det är långt ifrån självklart, att bilskatt ska betalas, företrädesvis av de som äger bil. Jag kan till och med förstå att det kan vara befogat med ett kontrollbesiktningssystem av bilar, för trafiksäkerhets skull och för påfyllnad av statskassan, genom de rejäla avgifter som bilägarna ska betala för tjänsten ifråga.

En gång ägde jag en Audi, en ruskigt trevlig bil, som drevs med gott humör och diesel. När jag köpte den var skatten blygsamma 1.800 kr/år. När jag haft den ett halvår höjdes skatten till 6.200 kronor per år. Det är bl.a. då man inser att det är dyrt att ha bil.

I september ifjol, åkte jag på vinst och förlust, till Örebro och köpte en ny, begagnad Peugeot. Den har fungerat bra på alla sätt. En mycket trevlig bil, den går som ett spjut, med bra musik på CD:n motionerar jag ibland de 166 pigga hästarna på motorvägen mellan Sundsvall och - Timrå/Midlanda.
32959-474


Igår kom ett brev från Vägverket. Staten vill ha bilskatt. Det är inget jag har något att invända mot. Som bilaga till inbetalningskortet upplyser Staten genom dess representant Vägverket att min ögonsten, den tidigare nämnda Peugeoten är belagd med körförbud.

Informationen om körförbudet är knapphändig. Tre vuxna personer,  J1 har numera anslutit, sitter vid middagsbordet och lägger pannorna i djupa vecka. Som vi förstår det kan körförbudet ha två orsaker, dels att föregående bilskatt, helt eller delvis inte betalats av förra ägaren och/eller att bilen inte besiktigats inom föreskriven tid.

Ett kort telefonsamtal till Vägverkets telefonkundtjänst, skingrar dimridåerna. Ögonstenen skulle ha besiktigats senast den sista februari. Kallelsen och en (1) påminnelse har gått till tidigare ägare, och ingen till mig, den nya ägaren. Knepigt - men världen går ju inte under för det!

Ingen tid för besiktning i närtid, finns vid anläggningarna i Sundsvall, Timrå eller Härnösand. Utan någon som helst hybris åker jag till anläggningen i Härnösand och lägger fram mitt prekära ärende. Genom tur och skicklighet lyckas man pressa in min bil, för besiktning redan på måndag. Tyvärr hinner jag inte kolla upp bromsarna där bak, som låter lite ansträngda. Ombesiktningskrav ger mig dock en frist på en (1) månad, och körtillstånd, vilket underlättar tillvaron högst väsentligt. Det vet alla som försöker klara sig utan bil!

Jag hoppas också MoDo får frist, genom vinst mot Timrå i den sjätte tvekampen i hockey-slutspelet, annars är det slutspelat för MoDo-iterna.

Ha en bra fredag, bästa läsare

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Haha...den resan kommer jag ihåg jag som kunde ha bjudit på fika.

Postat av: Anki

Mycket att tänka på när man är bilägare, både vad man själv ska göra och vad förre ägaren skulle ha gjort.
Önskar dig och M en trevlig helg!

2007-03-17 @ 10:54:15
URL: http://ankitankar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback