Hybris

Angående gårdagens ironiska inlägg, menar M, det gjorde hon iofs redan igår, att jag borde slå upp ordet hybris i SAOL.

Det behöver jag inte slå upp, sa jag. Jag vet vad hybris är, thank you very much!

Det verkar inte så, när man läser ditt inlägg säger M utan minsta tvekan, med den där särpräglade Suzanne Reuterska intonationen. Hur bemöter man sådana infama elakheter, från min defensiva placering i sandlådan.

Man säger nog inte så mycket!  Rätt använd, är tystnad ett effektivt vapen!
32959-473


Jag tror att Hybris betyder ungefär, övermod baserat på överdriven självuppskattning, ibland gränsande mot storhetsvansinne.

Skaplig dag på jobbet. Soligt - med riktig vårvärme, kring lunch. Nu övervägande grått, men det blå himlapellen kan anas.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Milda himmel...du ska då alltid överdriva.
Jag spröda lilla väna servila hustru sa ju bara att ironi kan vara lätt att missuppfatta för hybris!

2007-03-15 @ 19:51:59
Postat av: frktjatlund

Hybris kan man aldrig få för mycket av och får man det, så lurar Nemisis alltid bakom hörnet. Men visst fattas många beslut av dem som inget fattar.
Jag uppskattar att du återanvänt kämparbyxorna.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback