Robert Lind

Den vänligt sinnade bilden, till trots - blir jag förbannad över skolans nya stolleprov, att inte tillåta skolavslutning i kyrkan. Jag blir upprörd. Vi lever verkligen i dårarnas paradis, vart är vårt land på väg?

Den vanligaste förklaringen till att skolavslutning inte kan hållas i kyrkan, är att det utestänger elever med annan tro. Men det är ju bara trams rakt igenom. Det handlar ju inte om någon religiös liturgi.

Det handlar ju inte om att någon elev utestängs, snarare är det väl några elever, och möjligen deras föräldrar, som inte tycker det är någon höjdare att skicka sina barn till kyrkan, om man bekänner sig till en annan tro, en annan Gud. Men det handlar inte alls om var och ens tro.

32959-578

De elever som inte vill, behöver inte sjunga - den blomtertid nu kommer, de elever som inte vill, behöver inte hänge sig åt någon lutheransk värdegrund/gudstro, som jag tror finns inskriven i en av de svenska grundlagarna.

Kyrkan är helt enkelt ett rum, en lugn, värdig plats, som lämpar sig mycket väl för avslut och början, tycker jag - som inte ens är medlem i någon kyrka.

Det är klart att skolavslutningen ska hållas i kyrkan - så det så. Själv tror jag på Robert Lind, från Kramfors, men det hindrar inte mig att besöka en kyrka, om jag skulle vilja gör det, eller en synagoga, om jag är på det humöret.

Kommentarer
Postat av: tant raffa

Instämmer till punkt och pricka!
Kan inte förstå, att man helt plötsligt inte ska få fira avslutning i kyrkan och inte heller sjunga Den blomstertid nu kommer...vart fan är vi på väg???
Inte ska man få ha svensk "rasistflagga" heller!!Bor vi inte i Sverige? Eller...
Det är sån´t här som skapar rasism, vare sig vi vill eller inte.
Det är väl inga som har reagerat på att tex. Jehovas vittnen inte sjunger psalmer. Har själv bett Jehovas vittnen gå ut från avslutningar eftersom de stått och "förlöjligat" både Den blomstertid och nationalsången.Har själv gått ur Svenska kyrkan, men anser att alla ska få gå till en kyrka om de så önskar./ tant raffa

2007-06-11 @ 22:52:26
Postat av: SolSkuggan

Som vanligt är vi helt överens igen.. Hit rusar jag när jag vill slippa hetsa upp mig få lugn och ro. Vansinnigt egentligen.. För alltid känner man nåt när man varit på visit hos bäste Latis:)
Jodu.. De där avslutnigsdiskussionerna har härjat här också.
Men våra kära invandrare tyckte att vi gott kunde fortsätta med kyrkoritualen.. Undrar bara vem som i hela friden startade debatten här..
Nån trist svensk som fattar nada men tror sig veta allt förmodar jag.
Förresten.. När har ni semester då..?

Postat av: Gunnel

Klart du har rätt.
Man brukar ta seden dit man kommer men vi är så flata så vi ska anpassa oss efter invandrarna vi. Helt sjukt.
Det finns väl ingen som skulle må dåligt av att sitta och njuta av sommarpsalmer och visor i en kyrka.

2007-06-12 @ 17:44:15
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Jacobhege

Enjoyed browsing through the site. Keep up the good work.

2009-07-15 @ 09:12:28
URL: http://jacobhege.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback