Halvmesyr



Nationaldagen är väl inte direkt en institution - än! Men som sagt, en ledig dag, mitt i veckan gråter man inte för!

32959-573

Det är fullt möjligt att börja äta bakifrån d.v.s. att börja med efterrätten, och avsluta med huvudrätten. Det kräver mod - för att göra det. Idag gjorde jag en halvmesyr genom att göra middag till lunch.

Det är skillnad på kött och kött, den lilla biten oxfilé var - typ, mör, om jag säger så. Vilket kan vidimeras av M. Bearnaisen gick till slutförvaring direkt, eftersom vi höll på och plåtade bilder, för hela slanten, och glömde spisen!

32959-574

Jag är en skugga av mitt forna jag. Men bättre det än ingen skugga alls. Att jag har en rejäl skuggsida (personligheten) är ju allom bekant, men den kan jag vanligtvis leva med, och förhoppningsvis även min omgivning, dom som måste.

32959-575

Det kan vara rätt kul att leka med orden, om man är på det humöret. Vad sägs om följande:

  • Det var två laxar, och en stör.
  • Det var två samer, och en fattiglapp.
  • Det var två rörmokare, och en krökade.
  • Det var två fikusar, och en bög.
  • Det var två kassörskor, och en slant.
  • Det var två njurar, och en lever.
  • Det var två lejon, och en tiger.
  • Det var två myror, och en stack.
  • Det var två bagare, och en smet
Så här kan man hålla på en stund om man vill. Det finns några andra, mer absurda, orena om man vill, inte roliga, bara, bara:

  • Det var två bilar, och en Peugeot.
  • Det var 4711, och en angenäm doft.
  • Det var två majbrasor, och Per Garthon på röken
  • Det var två litauer, och en frimurare.
Nu får ni (o)roa er själva, ha en fortsatt trevlig kväll.

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Ang. bearnaisen fick jag ett tips hur man kan göra (tydligen fuskar dom till den på restauranger på det viset). Man tar pulvret och löser det i vattnet, hoppar över fettet, och rör i en burk, icke lätt, creme fraiche. Ska tydligen bli jättegott. Hm...säger jag som har gjort såsen kanske två gånger i mitt liv. Men jag kommer att testa den här varianten.

Postat av: frktjatlund

Det var två halvfigurer och en hela.

2007-06-07 @ 13:02:16
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback