God min i elakt spel

Vi är hemma igen efter en blixtvisit norröver. Det var bäst väder norrut och kanske bäst på flera andra sätt. På två timmar hade vi bestämt oss, vi kollade först om vi kunde hitta några billiga flygbiljetter, men det gjorde vi inte, det fick bli bil. Vi drog vi iväg med minimal packning. Första natten sov vi på Statt i Skellefteå. Sen hälsade vi på Solskuggan i Sikfors (som ligger mellan Piteå och Älvsbyn). Snacka om klass på den campingen!

Känner vi varandra sa jag - till henne (Solstrålen), när vi klev in i restaurangen. Jag tror det sa hon, och det var bra gjort av henne, eftersom jag genomför sommaren som skinnhead (2 mm hår), det är knappt jag känner igen mig själv, jag är mer lika min bror, än jag är lika mig mig själv.

Vi fikade och tittade på campingen, det var trevligt, och sen åkte vi vidare mot Kiruna - som var ett av delmålen.

32959-647

Storforsen, tre mil norr om Älvsbyn. Den går inte av för hackor.

32959-646

Jag vet inte om man har som sed att begrava döende i Piteå. Hoppas inte det!

32959-645

Utsikt från Skandic Ferrum i Kiruna, med utsikt över Kirunavaara. Kontorshuset, till höger i bild, är inspirerad av FN-skrapan i New York, möjligen någon våning lägre (13).

Sen åkte vi genom Tornedalen,Vittangi, Pajala och Övertorneå, Hedenäset, mot Luleå. Sen hälsade vi J2 och Je i Örnsköldsvik.

191 mil pressade vi in på fyra dagar, resan blev målet på något sätt. Bil och boende fungerade bra. M säger att äktenskapet är en kompromiss, man får ta det onda med det goda. Långa sträckor med bil är inget för M, men hon höll god min i elakt spel. Så fort hon ville ha rast fick hon det!

32959-644

Nu har vi brutit upp det nylagda laminatgolvet i hallen - i vart fall delvis. Det är några mindre skavanker som vi ska fixa, vilket är enklare sagt är gjort.

32959-643

Nu är det smalvecka som gäller. Vi började friskt med fläskfilé i ugn med rätt mycket bearnaise. Ikväll är det fotboll på Norrporten Arena. Gifflarna möter Åtvidaberg. Viktiga poäng står på spel.

Kommentarer
Postat av: M

Rast?!?? Att stanna för att tanka bilen, räknas det som rast?
Jag rekommenderar både Sikfors Camping och Kiruna (som betyder "ripa") samt att man tager sig en liten rast då och då.

2007-07-30 @ 19:57:47
Postat av: Gunnel

Välkomna hem!!
Verkar som en trevlig resa. Solskuggan skulle jag också gärna hälsa på...men fasiken det är långt dit. Jag vägrar att åka bil så långt...då blir det tåget :O)

Postat av: Åsa

Välkomna hem!
Vilken mysig resa, precis så som min man och jag brukar göra.
Båda två älskar att åka norrut, ju högre upp desto bättre.
Att åka långt med bil behöver inte vara jobbigt och tråkigt, det blir ju vad man gör det till och trivs man med varandras sällskap så.. inget kan väl vara bättre!

2007-07-30 @ 22:39:05
Postat av: Annika

Nämen inte räknas det att tanka bilen som en rast - det är ett depåstopp! Det var inte snällt av herrn! Rast det är att stanna och njuta av en vy, kanske ta en kopp kaffe i en solig glänta etc.

2007-07-31 @ 08:19:20
URL: http://amatankar.blogg.se
Postat av: Lena

Välkommen åter!
Jag funderar och funderar, men från Storforsen så blev det inte Bodens fästning nästa? Nää.. raka spåret förbi...
Förut, -04 för att vara exakt, åkte sambon och jag liknande sväng fast vi kom från Norge. Riksgränsen, Kiruna, Pajala, Hedenäset, Luleå och Boden. Fd makens tillika barnens släkt kommer från Risudden, därför stannade vi där och besökte en gammal farbror till fd.m. Åkte sen till Boden för sambon ville se Bodens fästning, såsom anställd av kungen i drygt 30 år så tyckte han att han var lite delaktig. Fick bli så, missade fästningens öppettid med en kvart, blev till att kvarta i Boden.
Den här resan gjorde vi då, för,
"så här långt norrut kommer vi aldrig mera".
Något mer än ett halvår senare blir bi bosatta i Boden! Tacka (eller skyll) Fru Björklund för de´!
Angående resan: Det är mäktigt att uppleva. Naturen. Myrarna. Avstånden. Glesbygen.
/L

2007-08-02 @ 14:25:14
URL: http://momma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback