Fjåsig

Vi har regn på vår första semesterdag, men det skapar inte melankoli, snarare utrymme för annat - än soldyrkan.

Det verkar som jag hållit kameran snett, furans lutning är inte så dramatisk som det kanske förefaller.

Idag har vi tagit det lugn, vi har poat på, och försökt komma in i semesterlunken. M har läst Stieg Larsson och jag har suttit framför datorn, legat på soffan samt suckat. Det sistnämnda lär vara bra för välbefinnandet, men det låter precis tvärtom. Mobiltelefonen är avslagen.

32959-606

Uppe på garderoben i sovrummet , ligger vår favoritkatt och myser. Den är inte så kelen, men den är.

32959-605

Jag fick händerna i en PM om Ångermanlansdialekt. Det var spännande läsning. Flera av orden är säkert lika i olika dialekter. Vad sägs om;
  • fjåsig
  • blavera
  • klörig
  • besmi
  • seka
  • va´fla
  • va´nars
Det är ord med känsla, snart ett minen blott. Internetspråket är inte fullt lika mustigt!

På onsdag bestämmer vi om vi ska ta flakmoppen och dra iväg - on the road. Eftersom det är nyhetstorka, diskuteras det om ett bensinpris på 20 kr/litern, visserligen först 2020, men det tolkas - på sina håll - som att det ska ske redan imorron. Eftersom bensinen kommer att bli mycket, mycket dyrare, långt före 2020, kanske vi ska göra en liten tur - för dena goda sakens skull. Vi får se vad det blir - på onsdag.

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Våran första resa blir imorgon...då ska vi till Arlanda och hämta hem yngsta jäntan som har varit borta nästan en månad. Mmmm...ska bli skönt att hon kommer hem igen.

Postat av: soldalen

Härligt med gamla ord, dem ska man vara mycket rädda om..nee internet språket är inte alls skoj.
Du har en utmanig hos mig
Kram/IKA

2007-07-09 @ 21:49:22
URL: http://soldalen.blogg.se
Postat av: Inga M

När jag flyttade hit till Värmland var det roligt att samla dialektord och jag skrev upp massor. Besmi känner jag igen härifrån, men jag vet inte om det har samma betydelse. Här säger man att man kan ha ett väldigt besmi med något. Alltså ha fullt upp och vara stressad.

2007-07-09 @ 22:14:21
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback