Kunglig köttsoppa

Det är gott med köttsoppa på vintern. varm buljong, grönsaker, kött ger vanligtvis en värmande känsla, godare när det är tretton grader kallt som det är idag, än när det är 25 grader varmt, men köttsoppa funkar även på sommaren. Det finns olika köttsoppsfraktioner och uppfattningar, några framhärdar att köttet ska ätas separat, men jag tycker det är godast att köra allt i ett.

32959-396

Ibland måste man fundera på (och kanske oroas över), vad lite man kan och vet  - egentligen. Man tror att man vet, ibland har man en grandios föreställning och är säker  - men när det kommer till kritan vet man vanligtvis inte (exakt) vad det rätta svaret är. Nästan rätt har  man från och till  - men helt rätt, mer sällan!

Strax efter sex imorse, frågade M - efter de vanliga morgonfraserna,  t.ex. om jag är vaken, det var jag - men om jag inte varit, hade jag sannolikt vaknat. Men denna speciella fråga, lämnar jag därhän just nu.

Det M legat och funderat på en stund, gällde vem som är far till nuvarande kungen, Carl XVI Gustaf? Man tror ju att man vet, men, som sagt - det gör man vanligtvis inte.

32959-395

För att komma fram till vem som är far till kungen, utbröt en morgondiskussion som lika gärna hade kunnat inträffa på ett äldreboende, ingen ringaktning alls i jämförelsen. Namn som prins Eugen, Oscar 1, Sibylla (för att via henne hitta fram, men inte heller det hjälpte), prins Bertil var kom han in i bilden och Sigvard och Lennart och Desirée? Det var, om än inte blankt, påtagliga kunskapsluckor. Det var bara att ta fram NE.

Far till kungen, som föddes 1946, är/var prins Gustaf Adolf, som dog 1947. Den sistnämnda var gift med Sibylla.

För att bringa ordning i oredan, måste man nog börja med Carl XIV Johan, den förste Bernadotten på tronen, han blev kung 1818 och levde mellan 1763-1844. Sen kom Oscar I som dog 1876. Därefter blev Oscar II kung, han dog 1907 och var bl.a. far till prins Eugen. Nästa kung på tronen var Gustav V, som dog 1950 för att efterträdas av Gustaf VI Adolf, som dog 1973 och då tillträdde Carl XVI Gustaf (f -46), som har fyra syskon ( Margareta, Birgitta, Desirée och Christina).

Och som alla vet är prins Bertil son till  förre kungen. Prins Eugen är son till Oscar II, Lennart är son till Gustaf V (brorsa till Gustaf VI Adolf alltså, som också är pappa till Sigvard).

Så kan det gå - om inte haspen är på, och kvinnorna tige i församlingen!

Kommentarer
Postat av: Anki

Intressanta morgondiskussioner ni för!
Och du vet väl att bildning är det som blir kvar när man glömt det man lärt sig.
Förresten ska det vara klimp till soppan, för att riktigt uppnå den kulinariska höjdpunkten.

Postat av: Gunnel

Soppor i alla dess former gillar jag...bara jag slipper klimpen.

Inte trodde jag att du var en sån vän av kungahuset :O)
Det är jag men det där skulle jag inte kunna berätta. Tycker bara att det allmänt är trevligt med en kung och drottning

2007-01-20 @ 22:01:46
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: SolSkuggan

Jag har alltid tyckt att svenska kungahuset är lite av ett virr varr bakåt. Tack för lite förtydliganden, hoppas jag minns det nu också:)
Vilken soppa du kokat ihop, sugen blev jag allt.
Får nog fixa en likadan under veckan här.
Annars är allt som det ska. 4-dagars kurs från och med imorgon. Vi har ansökt om alkoholtillstånd och till det krävs både utbildning och kunskap.. Priset på den kunskapen har verkligen sitt pris.. drygt 13000 kalla.
Ha det bäst!

2007-01-21 @ 18:26:54
URL: http://solskuggan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback