13 (2) god gärning

Gott folk - hoppas ni haft en bra dag och helg, så här långt. Vi har tilldelats lite snö, och just nu är det minus fyra grader, vilket känns kallt, vi är ännu inte vana vid kyla, trots att vi bor på tundran. Tomten har tagit plats ute vid gångvägen - för att beskydda oss, eller möjligen för att sprida sprida ljus.

I New York  lär de vara 21 grader (varmt), normalt är kring noll +- fyra grader.  Osborne och jag ligger i startgroparna, för en vårresa. Tyvärr har M lite  dåligt ställt så hon har inte råd att följa med -  vilket är tråkigt. Inom en vecka - vet vi om vi kommer iväg i februari/mars!

Det har varit en lugn dag. M fixade fika på sängen. Vi kollade ett par avsnitt av Larry David (säsong 5), sen  har vi softat, mest jag - M har stökat, fixat och donat!  Promenad har förekommit.  J1  kom och käkade middag, och passade samtidigt på att lösa en del IT-relaterade problem!

32959-381

Jag kan inte släppa tanken på vad en god gärning kan anses vara.  Om man ser gärningen i ett sammanhang av en givare och en mottagare, så finns det några givna alternativ. Om man börjar med mottagaren så kanske man kan anta att vederbörande (i någon mening) ändå uppfattar att det är en god gärning, och då har vi en utgångspunkt.

Om vi övergår till givaren så finns det i vart fall tre möjliga. Givaren gör något (god gärning) som är till fördel för honom/henne själv. Alternativ 2 - är att givaren gör något som är egalt för honom/henne själv men är till fördel för mottagaren. Alternativ 3 är att givaren gör något som är till nackdel för honom själv - men till fördel för mottagaren.

När blir då gärningen god?  Jag är ännu inte säker på min egen ståndpunkt, men den klurige läsaren har säkert en uppfattning.

Tjillevippen - just ju!

Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Jaaaa, nu är jag med dig. God gärning, vet du jag börjar tro att det kan vara rätt relativt. Vi testar några exempel va?
En person håller på att drunkna och jag som inte är simkunnig, (sant i mitt fall) kastar mig i spat för att försöka rädda denne och lyckas..
Okey, nästa... Grannen springer in hon har slut bakpulver till kakan hon ska baka, naturligtvis är jag förseddd med en jätteburk som han (jo det får nog vara en han, annars går jämlikhetsnissorna i taket)kan få lite av. Som tack:) får jag en alldeles egen kaka..
Sista... Jag har tänkt mig en härlig fredagskväll, lite vin lite gott att äta. Granne 2 ringer klockan 20.00, det har skett en olycka, hon måste in till akuten med sin lille. Storebror på 5 blir alldeles ensam, kan jag förbarma mig och passa honom tills dess hon är hemma igen..
Det är nog ganska relativt det här med en god gärning.. Vad tror du själv käraste latmask?
Hälsa M

Postat av: M

Att bjuda t ex mig på resan till USA vore onekligen en GOD och osjälvisk gärning ! ;=D

2007-01-07 @ 09:22:44
Postat av: SolSkuggan

Jaaaaaa M.. På den goda gärningen skulle vår käre latmask leva gott hela livet ut.
Skulle nog räcka för ett helt liv till också om han skulle råka reinkarneras;=D

2007-01-07 @ 10:43:23
URL: http://solskuggan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback