13 (1) God gärning

När M och jag under eftermiddagen gjorde några mindre ärenden i den vackra staden Sundsvall  kunde jag inte låta bli att fästa blicken på Aftonbladets löpsedel.

  • Nekrofil rymde från rättspsyk, återfanns vid kyrkogård.
Det är väl ungefär då man inser att störningen av de egna själsförnödenheterna, är av arten låg till mild.

Idag är det trettondagsafton och jag har jobbat halv dag. Jag har definitivt jobbat och inte hängett mig åt att vara anställd.

Som sagt, efter jobbet åkte M och jag på stan, bilen skulle tvättas, jag var först i kön, men ansåg att bilen borde få en extra avfettning, och gentilt släppte jag fram en kvinna bakom mig i kön. Det var kanske dagens goda gärning - men möjligen inte, eftersom det även låg i mitt intresse att vinna tid för den - just då - viktiga avfettningsproceduren.

Det är intressant med goda gärningar. När blir en gärning god. Blir den god därför att man själv inte har något egenintresse av det man gör?  Är gärningen god även om syftet är att själv vinna fördelar. Nu blev det besvärligt!

  • Fundera på det! 
Vi har käkat biff och pommes till middag - som vanligt blev påsbearnaisen medelmåttig. Det borde kunna funka, men det vill sig inte riktigt.

Vi har börjat städa bort julen, det vill säga M, själv har jag varit arbetsledare och suttit och ryat order, i ett hörn!

Om en stund ska vi titta på film, Woody Allens, Scoop.

Ha en jättebra trettondagsafton, gott folk!

Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

En god gärning hmm.. Utan att tänka efter mer än cirka 1 sek.
När jag gör något för en annan utan att vänta mig det lilla minsta tillbaka.
Annars jobbar vi stenhårt här uppe i norr. Pirelli från Tyskland är på ingång. Hotellet är fullt minst 14 dagar framöver.
Lev väl käraste latmasken och hälsa M så gott.
Vi ser fram emot att träffa er i sommar, det blir allt skoj.
LTC och LPH


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback