Taxi

I min svenska föreställningsvärld är taxibilar svarta eller vita! Alla färger däremellan är av ondo!

Idag har jag varit i den vackra staden Härnösand, som också har den "minsta"  av de svenska domkyrkorna, tror jag, Härnösand är en mindre variant av,  jag tänkte säga kopia av storebror Sundsvall - men så enkelt är det inte, det finns en avancerad form av bypolitik mellan de två städerna.

Mellan Sundsvall och Härnösand är det bra precis fem mil. Motorvägen slutar strax före Midlanda, om man kommer söder ifrån och numera är det vajrar mellan vägbanorna på E4, vilket gör bilresan förhållandevis säker.

Det har varit tre hårda dagar på jobbet, men idag kände jag t.o.m. lite arbetsgläde, inte för excellent arbetsprestation, utan snarare för att det kändes bra att kunna bidraga med något lite, som underlättar för andra.

32959-417

I USA ska taxibilarna vara gula, det är inget att snacka om. I London ska droskorna vara svarta och av en speciellt sort. Som tidigare meddelats ska mansskor vara svarta och strumpor vara svarta/grå eller blå. Och någon ytterligare förklaring behöver inte lämnas. Påståendet står - så att säga - på egna ben!

När jag rullar in i Härnösand, i höjd med sjukhuset svänger det in en taxibil före mig, till den där belägna  Shell-macken. Taxin är röd, taxiskylten är gul med röda bokstäver och siffror, och det såg verkligen inte ut som en taxi (i mina ögon)! Det måste ha varit någon i akut läge av förflyttning, som inte kunde tillgodose sitt estetiska krav på ett tillfredsställande sätt. Själv beställer jag även färg på taxin, när jag beställer transport, och det antar jag att dom flesta gör! Eller? 

Det är bistert klimat även idag, kring 15 minus, nu kring 13. Är det den nya istiden som gör sig påmind?

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Idag kan jag säga att vi har nästan lika kallt som er. I morse hade vi minus 16 grader. Synd jag inte var ledig för då hade det blivit en långpromenad...utan hundar

Postat av: Anki

Varför brådska? Ta en droska!
Nu kanske jag vinner droskägarföreningens slogan tävling!
I morse var här kallt som sjutton.

2007-02-07 @ 20:07:33
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Anki, igen

Åh, nej! Så fick jag dit ett mellanslag som inte ska vara där.

2007-02-07 @ 20:08:59
Postat av: soldalen

Vi hade -31 imorse..Huuu känns som om istiden nalkas.

Taxibilar, det är ju ett ämne i sig bara det. En röd med gul skylt?? Det strider mot estetiken. Får de se ut hursom helst?? Har noterat några gula bilar med svarta ränder häruppe..hmmm

Härnösand har man ju endast passerat när vi bilat mot Frankrike.

Vad härligt att du känner dig tillfredsställd på jobbet, det underlättar ju så mycket.

Av ren nyfikenhet, har du anammat det Amerikanska språket eller bibehåller du den Engelska versionen, det skiljer ju i språket. Det är faktiskt riktigt intressant detta ämne. Tänk dig att du pratar med en som inte är engelsk talande och denna bryter å det katastrofala, vad händer..?? Joo fastän man vet att man kan prata bättre engelska så förs man automatiskt in på den andres virrvägar *skrattar*

Fascinerande situation, den tillämpar sig naturligtvis även åt andra hållet.

Sköt om sig och fortsätt njut!

/IKA

2007-02-08 @ 09:53:52
URL: http://soldalen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback