Stofilen orerar

Strålande vinterväder idag. Sol, blå himmel, tio grader kallt. Gott humör.

Kyckling, pommes och tomat/löksallad till middag.

Idag ska jag vara snäll, det kanske är nån konsult som läser mina inlägg, och jag vill absolut inte göra någon ledsen.

Men det går inte helt att bortse ifrån att språket blir torftigt,  klicheartat, när man känner på konsultorden, som inte har någon egentlig innebörd, det är upp till mottagaren att försöka tyda och tolka. Vad sägs om följande ickeord!

32959-437

Emotionell intelligens (eq), coacha (det ogillar jag nästan mest av alla, det är ju rent ut sagt fjolligt och står för absolut ingenting, ibland med prefix som t.ex. stresscoacha, vilket gör det ännu värre och totalt obegripligt),  synergieffekter, kreativt landskap, kvalitetssäkring, processstyrning, modul,  strategiskt ledarskap, vertikal arbetsplats, humankapital, stuprör, flöde, pipeline, feminist (inte sällan med prefix som t.ex. anarko-feminist, vad nu det kan vara, totalt obegripligt för dom allra flesta), mentala stegar, medarbetarskap, etnosamhälle, integrerat och socialt ansvar, kretsloppssamhälle, social responsible investment,  hållbarhetspåverkan, pedgogiskt ledarskap, balanserad verksamhetsstyrning, informationsekonomi, leverera, logistikprocess (fast det kanske är förlegat nu?) kraftsamling, fokus på kärnverksamheten, fokusera, plattform, synliggöra, ryggsäck, brinna för (men det säger väl ingen längre, hoppas jag!) modul, ensa (det kan man ta till om allt, ensa flöden, ledarskap, whatever)!

Det är förvånande att vi (många förhållandevis välutbildade, som på ytan ser helt normala ut  och i övrigt, som det förefaller vara hyggliga, vettiga människor på alla arbetsplatser, kanske främst inom offentliga sektorn) - köper grisen i säcken och inte gör aktivt motstånd mot det dyra konsulttramset som pådyvlas oss! Det är bättre att köpa semlor till dom anställda,  eller ge dom lågavlönade handläggarna en liten bonusgratifikation, det ger bättre effekt och höjer arbetsglädjen, tro mig!

Kommentarer
Postat av: M

Ja det där var sannerligen inga roliga ord. Jag enkla lilla skurtant bidrar med användbara lite skojigare ord såsom: klörig, ommafallt, minnerförse, härkalurn!

2007-02-20 @ 20:39:38
Postat av: frktjatlund

På mitt jobb finns det chefer som tycker att man ska vara proaktiv. Själv föredrar jag att förekomma eller tillmötesgå. Det tycker jag är härligt!

Men jag gnuggar mig inte så mycket med konsulter, som med säljare. Det är förmodligen samma skit, men i en annan hög.

Postat av: Ninni

Intresant..många långa och krångliga ord!

Tack för berömmet om min blogg..ha det gott i kylan!

2007-02-20 @ 21:43:18
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Sylvia

När man varit med ett tag i yrkeslivet har man ju gått igenom de mesta ledarstilar och modetrender inom den s k personalvården. Vi som varit med genomskådar det hela och kan betrakta alla aktiviteter med upphöjd ro. Kan ses som bakåtsträvande av alla hurtiga små och stora chefer med ambitioner. Det är nästan lite sorgligt att alla konsulter och chefer som inte klarar av sin roll skall kunna tvinga med oss medarbetare på sina idéer. Vi vet ju att chefer kommer och går. Idag skall det här gälla och i morgon detta. Följden blir att vi "vanliga" stretar på så gott vi kan.

2007-02-21 @ 10:20:32
URL: http://pantersylvia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback