Polio

Detta är en vy rakt ut från vardagsrummet. Det är inte så många träd, knappast en skog - men fint är det ändå.

På söndag fyller M år. För några år sedan glömde jag hennes födelsedag. Det är jag inte stolt över. Igår, efter jobbet, på väg hem smet  jag in på Bolaget för att köpa en försoningssherry. Jag behöver väl inte nämna att jag lämnade butiken utan sherry, men med en del annan flytande materia.  Det är inga särskilt imponerande karaktärsdrag - tyvärr!

Idag har jag varit till Bydalen och köpt den flaska jag skulle köpt igår, och därmed är ordningen återställd. Några tulpaner (från Amsterdam) införskaffades vid samma tillfälle.
 
32959-422

Sjukdomen polio har jag inte tänkt på under flera år. Den var ett gissel ända fram till 1950-talet, då det första vaccinet kom.

M:s förkylning frodas, och nu förekommer återtåg med rejält ont i halsen. M är inte glad för denna attack.  Själv är jag nästan bra (hoppas jag) men vaknade med några rejäla hostattacker vid halvfemtiden. För att bespara M mina kraxningar, tog jag kudde och täcke och gick och lade mig på soffan. Jag slog på TV:n  och hamnade i en Canal  + film som heter Warm Springs, som handlar om Franklin Delano  Roosevelt (FDR) 1882 - 1945. FDR var USA:s president 1933-1945.

32959-421

FDR är den enda amerikanska president som blivit omvald tre gånger. Han drabbades av polio vid 39 års ålder (1921), och blev förlamad från midjan och neråt. Han rehabiliterade sig (men blev aldrig bra, men bättre)  i Warm Springs, Georgia, med dess varma bad och efter några år köpte han stället och gjorde om det till rehab centrum för behandling av polio. FDR hade tuffa presidentperioder, med krig i 6 världsdelar och inte minst måste han hantera 30-talsdepressionen efter Wall street kraschen 1929. Det gjorde han med stöd av nationekonomen Keynes idér (New Deal)! Jag tror även Tage Erlander och Gunnar Sträng var influerade av Keynes.

Warm springs var en bra berättad film, givetvis tillrättalagd för den amerikanska publiken. Kenneth Branagh gjorde FDR, och det gjorde han bra.

Polio finns fortfarande kvar i tredje världen och för inte så länge sedan drabbades Haiti.

Nu blir det Parkinsson, med Robin Williams och sen blir det schlager från Göteborg.

Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Så bra att du kunde fixa sherryn till slut. Vilken sort blev det?
Sist jag använde sherry var i restaurangen då gjorde jag sherrysås till laxöringen, helt kanon kan jag meddela. Önskas recept så står jag gärna till förfogande. Det är dessutom så enkelt detta recept.
Polio.. inte kul alls. Min älskade far numera bortgången sedan -99 fick polio precis när han lärt sig gå. Han led av sjukdomen i 7 år vilket fick till följd att han fick en lätt hälta plus att ett ben blev betydligt smalare än det andra.
Sen drabbades de även av spanska sjukan men det är ett annat kapitel.
FDR tror jag.. Var en av USA:s bästa presidenter.
Schlager och TV.. Jag undrar bara när ska det komma ett program som kan locka mig till apparaten..
*Gratta* nu M så gott från mig Hoppas innerligt att hon snart mår bra igen.
LTC och kram från mig:)

Postat av: Gunnel

Att glömma sin älskades födelsedag är en dödssynd. Tur du kommer ihåg den i år. Gratta henne från mig också

2007-02-10 @ 21:41:59
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: SolSkuggan

Hoppas ni haft en fin söndag och att M fick njuta av en god Oloroso. Är själv väldigt förtjust i sherry så och ett gott portvin.
Fast när vi nu ändå är i farten.. en härlig canadensisk whisky kall och serverad i ett tungt glas går heller inte av för hackor.
Ha det bäst imorgon är en annan dag.

2007-02-11 @ 19:39:36
URL: http://solskuggan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback