Hus bock

Husbocken slet sig och sprang ut i dimman. Varför vet jag inte, vi kommunicerar inte så bra. Han kanske är missnöjd över den fuskstädning som pågått under dagen. M har jobbat och jag har varit chef över städenheten. Jag gillar att det ser rent ut, men anstränger mig inte i onödan, putsar lite på ytan och hoppas på det bästa.

M är nu tillbaka i hemmets lugna vrå, vi har ätit räkmackor, och kollat House på Canal +.

image839

Några stora, filosofiska tankar har inte blivit tänkta idag. En tanke har jag i alla fall ägnat Belgien, där man efter flera månaders förhandlande inte tycks få till en regering. Landet är splittrat mellan två "regioner", den franska och den holländska, med Bryssel i mitten. Det verkar vara lite mini-Balkan över alltihopa. Hur nationalstaten Sverige uppstått har jag bara vaga begrepp om. Jag vet nästan inget före Gustav Vasa (1523 - 1560).

Högerregeringen trycker till sjuka, pensionärer och arbetslösa allt dom kan, sänker ersättningarna och polisanmäler, så många som möjligt för olika former av fingerade brott. Högern säger att dom också vill minska svartjobben, men eftersom ersättningarna nu börjar bli så låga, återstår snart nog bara svartjobb för underklassen, för att hålla svälten borta. Jag tycker faktiskt att vi har råd med rimliga ersättningar till dom som har det besvärligt. Så filantropisk är jag - idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback