Surströmming

Igår ringde bror och sa, vad sägs om surströmming imorron, efter jobbet. Javisst - sa jag, bara det inte regnar. Det ordnar sig, sa han.

Det regnade visserligen klockan fem,. När vi satte oss till bord kring halvsex, sågs en förhoppningsfull glipa i det gråa molntäcket och solen skymtade lite grand. Bra tajming - med andra ord!

Bror var på bästa humör och bjöd på en liten malt (Old Puteney) när vi kom. Tyvärr inte för M, som skulle köra Puggen hem , med mig som uppmärksam co-driver. Vilken osis - i dubbel bemärkelse. Det är perfekt att göra entré klockan fem, och dra sig tillbaka klockan nio

Oscars - utgåva 2007, får högsta betyg. Lagom fast form och sälta.

Jag vet inte om vi är konservativa eller liberala i vår kulinariska skolning. Till surströmming räcker det med, strömming, potatis, öl, skivad tomat, hackad lök, tunnbröd och ost.

För övrigt har inget speciellt hänt idag.

Kommentarer
Postat av: mammselen

Det är GOTT med surströmming. Jag har också ätit idag. Det blev Röda Ulven(jag vet, Oscars är ännu godare. Men det var inte jag som handlade).
I min ultimata surströmmingsfest har jag Lövångers ljusugnsbröd (hårt), potatis (helst mandel), hackad gul lök och helst kall mjölk. Men öl går också bra.

2007-08-16 @ 21:53:40
Postat av: Åsa

Är faktiskt lite avundsjuk på er som tycker om "surisar"
Det låter så njutningsfullt när ni skriver om "delikatessen".

2007-08-16 @ 22:17:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback