Bukarest

Jag har en tidigare arbetskompis som jobbar på ambassaden i Bukarest, vilket öppnar för transnationella överläggningar. Vi träffas inte ofta, det blir någon lunch i Stockholm om det passar. Mitt förslag är att han på sin nästa kommendering väljer ett land lite längre bort. Nya Zeeland, är min personliga favorit, i så fall.

Ceausescu (Nicolae) gjorde Rumänien till ett av Europas fattigaste länder från det han tog makten 1965 och fram tills dess han avrättades tillsammans med frugan Elena 1989. Han byggde ett vräkigt palats i södra delen av stan, som verkligen inte går av för hackor. Storhetsvansinne och nepotism var hans bästa grenar, det enda bra jag hörde om honom var att han fixade till avloppssystemen, han lade ledningarna i kanalerna (separat - hoppas jag)!

Tyvärr behöll dom flera andra tunga kommunister i ledningen efter C, vilket fick till följd att dom sålde undan det dom kunde av statens egendomar. Det gjorde dom ohyggligt rika och folket ännu fattigare. Känns det igen? Det behövs många EU-miljarder för att hjälpa upp R till hygglig standard och det kommer att ta många år. Det verkar vara ett tiondels samhälle. Några verkar svinaktligt rika, det fanns t.o.m en Maserati-bilaffär, och nån sån har jag inte sett i Stockholm ens! Priserna - är dyra i centrum, som i Sverige och lite till, utanför de fina gatorna, är priserna hälften av de i Sverige, och ännu längre bort från centrum, ännu billigare.

32959-514

Det var regeringskris när jag var där och Rumänien är ingen stabil demokrati på något sätt. Korruptionen är utbredd fast det märkte jag inget av. Det kändes tryggt att röra sig, inte mycket tiggare och inga gatubarn fanns i Bukarest centrala delar, inte ens nära Gara de Nord.

Resan till Bukarest kom hastigt på. JC från Norrtälje skulle först med, och sen kunde han inte. M hade gärna velat följa med, i synnerhet när det blev en dagstur till Brasov i Transsylvanien, som ligger nära Dracula-slottet (blott två mil) längre bort. Det blir nog att åka tillbaka nästa vår! Tågresan till Brasov, som ligger 17 mil norr om Bukarest, kostar kring 200 kr t.o.r.

32959-515


Det fanns en massa hundar på gatorna, det känns lite ovant och vattusjuka vill man ju inte ha. Taxi ska man försöka undvika, det är världens rövargäng. Fast det finns bra också. Taxin ut till flyget kostade bara halva priset, jämfört med när jag kom, vilket retar mig, även om det bara handlar om en lurad hundring. Poliserna sägs vara korrupta, det vet jag inget om, egentligen - men rättsväsendet och politikerna överlag verkar inte vara av bästa kvalitet. Sjukhusen ska man akta sig för och jag såg inte en endaste barnvagn, eller rullstol i Bukarests centrala delar. Det var inte direkt handikappvänligt! Dom har också bytt valuta, strukit några nollar på sedlarmna, vilket öppnar för bluff-försök d.v.s. att ge tillbaka med gammal valuta som bara är värd en hundradel av den nya. En får tacka!

Stan är rätt sliten, men lite charmig ändå, den påminner om Paris, med några breda boulevarder. Det var lättare att hitta, än jag trodde, eftersom stan är stor, kring drygt två miljoner invånare. Flygresan kostar kring 3.000 kr - om man beställer i tid, det gjorde inte jag. Det blir en mellanlandning. Jag valde Wien (Austrian Airlines), men det går också med Warzava, Amsterdam eller Prag, med andra flygbolag. Man får räkna med att resan tar en dag. Taxi från flyget till centrum kostar mellan 100 - 200 kronor.

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Så du har varit ute i den stora världen.

Jag är för dum för att vara rädd för hundar som stryker omkring när jag är utomlands. Fast kanske jag har blivit lite förståndigare med åren...det är länge sedan jag var i något sådan land. Kanske kanske jag skulle vara mera försiktig nu....men det vet i håken

Postat av: frktjatlund

Jag lägger min röst på Nya Zeeland, det känns fräschare än stackars unkna öst.

2007-04-24 @ 20:59:24
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Jag blir bara alldeles knäpptyst.. Det här påminner mig om vår 5-veckorsresa till makens hemland Elfenbensbenskusten anno -98. De snälla vann valet men oppositionen bestämde.. Fy för den lede så mycket elände vi såg..
Tack och lov! Nu är det bättre än bäst där. Makens gamle vän Laurent Gbagbo innehar presdentämbetet till folkets glädje och Jacques Chirac fasa.. Jodåå de har redan försökt ta kål på honom vid minst 2 tillfällen..
Välkommen hem Latis.. Hälsa M så gott
Lite LTC kanske.. länge sen sist:)

2007-04-24 @ 23:08:46
URL: http://solskuggan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback