Peter Stormare möter John McEnroe

32959-294

Snygga kuddar - eller? Rätt grönt med blått funkar, tycker vi!

I morse kollade M och jag "The big Lebowski". Den är   väldigt bra, och rekommenderas starkt. Bröderna Joel och Ethan (Coen) gjorde den 1998, med Jeff Bridges och John Goodman i huvudrollerna,  och vår egen favortiskådis Peter Stormare i en av birollerna.

Peter Stormare måste man ju bara gilla efter hans succeé i Prison break (tyvärr utskriven nu) och hans formidabla sånginsats i -  Så ska det låta, för några år sedan!

Bröderna Coen gjorde ju Fargo också (1996), vilket fick Osboorne och mig att åka dit, för att kolla läget, och det gjorde vi 2005. Fargo ligger i Nord Dakota, för den som undrar.

När jag fyllde 50, för några år sedan fick jag en box maltwhiskey av min gode vän K. Det var småflaskor av olika sorter, snyggt förpackade i ett bokliknande omslag. Tyvärr har den nu tagit slut. Jag måste prata med K och med det snaraste hemställa om en ny  förpackning.

32959-293


M ledsnade på de upplevda snarkningarna, ett antal genomlidna nätter och tillbringade natten i nedervåningen. Men hon vaknade ändå,  kring tre. I morse var därför tonen mer kärleksfull än dagen innan.

Jag har handlat på OBS i Bydalen. M har städat lite hos J1, som är på Stockholm open, där han jobbar i en företagsmonter (han ringde nyss och sa att allt var väl och under kontroll). Han uppger att han träffat, eller i vart fall sett John McEnroe. J1 är vanligtvis rätt trovärdig (i det fallet brås han mest på M). En autograf av deckar- och tennisoraklet Björn Hellberg har införskaffats. Inte illa.

Det huvudsakliga skälet för att handla på OBS, är det där belägna Systembolaget. Från morgonfilmen, the big L - fick vi uppfattningen att en white russian, även kunde blandas med apelsinjuice (vi trodde att tetran vi såg i filmen var juice, men det kan ha varit mjölk, tror vi nu), och givetvis vodka och Kaluha. Eftersom vi inte hade någon Kaluha, behövde sådan inköpas.

Sagt och gjort och testat. Aplesinjuice kan funka, men det är inte perfekt (vilket är ett understatement). Jag föreslår därför att en white russian blandas med 6 cl vodka och 3 cl Kaluha (det funkar även med fördelning 4/2 för fruntimren som kanske inte tål lika mycket som karlarna), och is för den som har sådana böjelser. Huruvida man ska/kan blanda i mjölk/grädde har jag inget svar på ikväll! Fortsättning lär följa.




Kommentarer
Postat av: M

Jag föreslår tunn grädde i stället för apelsinjuice!
Apelsinjuice ska blandas i Campari... eller egentligen tvärtom...Campari i juicen.
Allra bäst är ändock kallt vatten ...dvs enbart och bara vanligt vatten!

2006-10-14 @ 19:55:55
Postat av: Gunnel

Campari ska drickas rakt upp och ner som den är tycker jag.
Jag har lite svårt att blanda starkvaror...vill helst dricka dom rena.

Postat av: Inga M

Färgerna funkar, helt ok!

2006-10-15 @ 08:40:42
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Ninni

Jag gillar inte White Russian...hua!! Däremot en Whisky-Kaluha och is det är gott!
Ha en skön dag!!

2006-10-15 @ 12:12:20
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: MammaLena

Å jag ska åxå kasta mig in i frågan om grädde å juice ....
Jag blir bara förvirrad när ni pratar om dricka å dricka ... de´ smakar si, de´ smakar så, å det ska blandas med detta, å blandar man detta med det här - då blir man klen dan därpå .... ??
Ibland, vid sällsynta tillfällen blir jag bjuden på dricka i fina glas - å gott äré - å inte minns jag vad det var - nädå, "minnsen" försvann inte i dimman, minnsen var svag från början.
Men jag håller masken, låtsas vara världsvan och erfaren...
Våra nya "fina" vänner är vinexperter - luktar och doftar och har sig - men jag tror - att jag har kunskaper i något annat som inte dom har ... alla är vi ju förhoppningsvis bra på något. (kanske även lilla jag, frågan är bara VAD?)
/L

2006-10-15 @ 12:31:40
URL: http://momma.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Apelsinjuice gör sig bäst i Gotländsk sommarnatt:
4 cl gin,1 cl bananlikör,pressad citron, grenadine, apelsinjuice.

2006-10-15 @ 17:31:08
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback