Kör försiktigt

32959-311

Nu har vi beskurit plommonträdet, och det rejält. Trädet är inte i bästa form. Vi hoppas att det klarar vintern!

Vi har pratat med J2 på telefon idag, det har kommit lite grand snö i Umeå, han hade ont i knollan, annars bra med honom. J1 har varit hos en kompis i Härnösand i helgen, fixat med bilen och satt på vintergaloscherna. Han kom på middag, och vi åt kalops med kokt potatis, mjölk och lingonsylt, själv vill jag ha skivade rödbetor istf sylten, och det fick bli så!

Idag har det inte blivit så mycket städning, det har mest regnat och varit grått. Vi har varit lite trötta efter gårdagens kör-övning, inte bakis och så men trötta. Vi har  kollat film. Snakes on a plane, med bla. bl.a. Samuel L  Jackson (född -48 i Washington DC), den var helt okej, men inget för den som är flyg- och/eller ormrädd.

Häcken har tagit sig bra efter nerklippningen i våras,

32959-310

Hur var nu körkonserten? Det var intressant på många sätt. Själv är jag mer än tondöv, och kan inte sätta mig in i sångteknikens innersta väsen. Att vara med i en kör, sägs också vara en av de högsta sociala gemenskaperna. Det är säkert så. Men inte för mig - eftersom jag inte kan underordna mig (och ej heller sjunga)!

Kören bestod av 13 män och 23 kvinnor. Medelåldern bland männen var strax över 50 (tror jag) och för kvinnor strax under. 3 av männen hade inte glasögon, motsvarande siffra för kvinnorna var 5. Alla utom en man var kortklippta.18 av kvinnorna var förhållandevis kortklippta, två av kvinnorna hade axellångt hår, och ytterligare tre halvlångt. Männen hade svart smoking, vit skjorta och grå eller svart fluga, svarta skor. Kvinnorna hade (tror jag) marinblå kjol, svart topp, och en klarblå kavajliknande persedel. Verkligen stiligt alltihopa.

Anna Stadling var gästartist, hon som körar med Winnerbäck - Hovet, ni vet. Hon var bra!

Det var en trevlig kväll på alla sätt, men för mig som inte vet och kan nåt om körsång -  kändes formen lite förstelnad (det är inte rätt ord, men nåt åt det hållet), det blir inget drag, det blir lite för snällt och försiktigt. Och det är säkert meningen, men lockar detta verkligen ungdomarna!  Kul var det i alla fall att vara där.

Sen käkade vi på verandan (Stadshuset det med), god mat, och petade i oss lite rödtjut. Dock inte M, som fick köra (igen)! Jag brukar akta mig för rödvin - men ett par glas verkar inte sätta  igång migränverksamheten, kanske beror det också på sort, och mängden man dricker. Jag såg tyvärr inte vad det var för vinsort!




Kommentarer
Postat av: Ninni

Låter som en bra helg!!
Har du sett Så som i himmelen?? Där är det körsång för hela slanten!

Kalops är så gott, vi åt älgstek med potatis, gele små kokta morötter och inlagd gurka...gräddsås förstås..mums.

Rödvin i stora mängder är inte att leka med..ha det!!

Postat av: Gunnel

Ni verkar ha haft en trevlig kväll liksom vi.
Spännande att se om erat träd klarar sig. Så därför måste du fortsätta blogga.
Jag har lärt mig att "stenfrukter", typ plommon, körsbär och biggaråer skall beskäras på våren. Men det går säkert bra på hösten med får vi hoppas

2006-10-22 @ 20:04:47
URL: http://gunnel.blogg.se
Postat av: Lotta

tack detsamma!!

här läser man titt som tätt men glömmer ofta att kommentera;)

Ni verkar haft en härlig helg! Jobbigt med allt regn, såna här dagar önskar man att man köpte en hund som fryser och inte vill ut. Grabbarna bus älskar regn och rusk... rally i vattenpölarna *suck* vill ni låna dom;)

Kram på er!

2006-10-22 @ 20:24:45
URL: http://web.comhem.se/~u60531231/
Postat av: Junitjej

Du skrev att det var varierande värdeomdömen om min person. Vad menar du? Jag är lite trög.

2006-10-23 @ 06:13:09
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: M

Måste tillägga att det var jag som, trots insikt om fel beskärningstid, gjorde slag i saken och kapade plommonträdet när Latmask vände ryggen till en kort stund. Men lämnade så pass mycket kvar att det finns något att hänga fågelfröautomaten på.

Jag tror inte att trädet kommer att klara sig, för det har fått sådana sprickor i höst och även i fjol att saven rinner hela tiden, så kapningen gör nog varken till eller från. MEN...fast det syns inte på bilden...vi har sparat ett litet spirande skott längst ner på stammen som kanske kan bli något. Jag ska be Latmask föreviga det.

Det troliga är att vi planterar ett nytt litet träd av något slag till våren. Kanske kan jag illhåga Latmask att fixa det.

2006-10-23 @ 18:48:54
Postat av: Augusttiril

Very nice site. I must say that I am impressed. Keep up the good work.

2010-02-16 @ 08:16:15
URL: http://augusttiril.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback