Arlanda

Det finns mycket gott att säga om Sundsvall - men, det finns alltid något men. Det känns lite avigt när man kommit till Arlanda och ska vidare norrut, och måste vänta på anslutningsflyg, några timmar. Jag inser att det är ren lyxproblematik! Det vore väl den enklaste sak i värden att vara på hemmaplan och se löven falla från den de i varierande grad brunskiftande träden!

Tre dar går fort. Lördag var ju mest resdag, men frånsett middag på Slaktargatan var det fotboll (Anderlecht) som gällde. Vi hade visserligen inga biljetter, men det brukar kunna fixas på ort och ställe. Icke sa nicke, inte en endast vit- eller svartbiljett gick att få tag på,  matchen var utsåld, och till råga på allt förlorade Anderlecht med 4-1 mot gästande Genk. När vi satt i taxin till arenan, som ligger sydväst om Sydstationen, låg Anderlecht redan under med två mål. Vi följde matchen på TV utanför arenan, och drack lättöl och åt tjocka korvar med  sauerkraut.  På hotellet vid tio och sen satt JC och jag och pratade en stund, innan det var dag att krypa till kojs vid halvtolv.

32959-275

På söndagsmorgon var vi uppe med tuppen, vi hade käkat frukost redan vid nio, och sen promenerade vi till Centralstationen, vi tog vägen förbi Grand Place. Vi hoppade på tåget till Waterloo strax efter tio och efter cirka 25 minuters resa var vi framme, men ändå inte. Det hade varit smartare att åka en station till, men det visste vi inte då. Vi tog i stället taxi till monumentet, (Butte de Lion, 41 m ö.h, lejonet väger 28 ton), besök rekommenderas. Det tog en knapp kvart, med taxin och kostade en tvåhundring. Där stannade vi några timmar för att kolla slaget. Napoleon hade "guldläge" men lyckades inte hålla ihop sina trupper, några enheter red fel i dimman. Det är ett långkulligt område, så sikten, överblicken är inte perfekt. Kul att se i alla fall.

Vi käkade lunch i en by i närheten och sen tog vi tåget tillbaka till Bryssel, gick till hotellet och vilade några timmar, sen gjorde vi en liten pubrunda, men bara liten (det var ju arbetsdag på måndag), nära Börsen, Cafe Metropole, ligger bra till om man vill titta på människor. Vi käkade och gick så småningom tillbaka till hotellet och sov vår oskuldsfullas sömn redan vid tolv.

Arbetsdag idag, måndag -  och sen var det bara att åka till flyget.