Sinnen

32959-28

Idag är det fredag och det är en riktigt bra "känsla"!

Känsel är ett av fem sinnen.
 
Aristoteles
(384-322 fkr) lär vara en av de som först klassificerade sinnen. Vanligtvis pratar man om fem sinnen och menar då:
  • Känsel
  • Lukt
  • Smak
  • Syn
  • Hörsel
Det finns säkert fler sinnen. Ibland pratar vi om ett sjätte sinne, i meningen intuition eller nåt liknande.

När det gäller lukt tar jag ofta saker för givna. Jag tänker inte ofta på lukt isolerat för sig - tror jag, men kanske undermedvetet ändå. När jag och Osbourne kom till Tallinn första gången, 1987 - kan jag dra mig till minnes att jag då tänkte  på att det luktade kol! Det är klart att det inte går att förneka förnimmelsen av  surströmming när burken är nyöppnad - men det är ju typ "straffspark" det!

Syn, känsla och hörsel det är tunga sinnen, inte så att jag är tungsint - snarare menar jag att de är särskilt viktiga.  Det går ju t.ex. att klara sig utan smak, det är säkert inte kul - men det går.

Det går även att klara sig utan syn och även hörsel - och saknar man hörsel kan man nog bli isolerad, även om man ser! Det är nog en knepig "känsla" att inte höra.

Vart leder detta förvirrade fredagsresonemang?

Det leder till att jag i mina torftiga inlägg ofta relaterar till känsla och synintryck och mer sällan till lukt, smak och ljudintryck. Mer komplicerad vill jag inte vara idag. Orkar inte ens skälla på GP!

Ur led är tiden - men sinnena består (i bästa fall).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback