Girig Girigare Girigast

32959-38

Det var inte bättre förr eftersom det då inte fanns så många TV-kanaler, som nu! Det är viktigt med mångfald - men ännu bättre med enfald.

Enfald är det att vi (småfolket ger uttryck för)  i pensionshysterien om gynnandet av  statliga bolagschefer och näringslivstopparna. Trots att girigbukarna bara  har sina  förordnanden för  några få år förefaller ändå pensioner och bonusar - som det uppfattas - relateras till "livsinkomster"! När man - genom svågerpolitk eller som "tack för kaffet" - äntligen  kommit frama till "köttgrytorna" tycks det inte finnas några hämningar alls i frågan om egenberikandet och törs man fråga vem som företräder ägaren (småfolket)?

Ge mig en halvdag så kan jag snickra ihop ett pensionsavtal som dels gagnar bolagschefen (men kanske lite mindre än idag) men också uppdragsgivaren staten (tror vi - om det inte är så att GP i själva verket vill ha detta förläningssystem som maktmedel)  och dess skattebetalare.

När det gäller bonusar och vidlyftiga pensioner till närlingslivschefer m.fl -  vill jag ändra en tidigare redvosad  ståndpunkt (att kapitalistpatrasket kan få  husera som dom vill - skit samma).

I praktiken är det ju så att för att ha kontroll över ett företag eller koncern behövs inte så många rätta aktier, långt under 50% och/eller att koncerner styrs av investmentbolag. Däremot är pensionsstiftelser stora ägare av aktier i börsbolag.

Kontentan av det föregående är att det är vi (småfolket) och våra pensioner som delas ut som rundhänta bonusar och/eller feta extrempensioner till giriga direktörer (som i många fall inte skapar tillväxt i företag - mervärden - utan främst agerar på så sätt att bonusar faller ut, höjer aktiekursen eller säljer fastigheter i december för att skapa cash flow t.ex., att vara chef på en monopolmarknad som t.ex. Systemet - Vattenfall klarar till och med jag och även min svagsinte kusin. Hela hanteringen är ju dyster!

Det jag med andra ord blir utsatt för är rent bedrägeri - genom att mina idogt intjänade pensioner överförs till  feta, giriga, samvetslösa utsugardirektörer och dess impotenta ryggdunkande styrelser.  Olof Johansson - gamle centerledaren - som är personlig vän till GP är styrelseordförande för frugan Anitra Steen i hennes Systembolag. Snacka om delikatessjäv och svågerpolitik. Tilltron till opartiskheten är ju så gott som obefintlig! Följande tycks gälla:

Om du får sitta i min styrelse - vill jag sitta i din. Samma gäng går runt i olika bolag och suger ut småfolket  i parti och minut!  Och ingen törs säga "flasklock"!

Nu är Göran Persson på väg att skapa en ny statsöverklass - liknande den som finns i privata näringslivet. Samma giriga (makt- och utsugar) mekanismer tycks gälla i båda lägren!

Jag säger som gamle kommunistledaren CH Hermansson (inga jämförelser i övrigt mer än att även han var från Sundsvall):

- Nån jävla ordning måste det väl finnas i demokratin och bland övriga institutioner i Sverige


Kommentarer
Postat av: Gnällspik

Fin bild. Du verkar lika sur som jag:-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback