Sudoku

Idag har jag inte åstadkommit några större skadeverkningar på föremål, eller levande väsen Det gläder mig - och kanske lika mycker M, som vanligtvis är mycket förstående och förlåtande (efter en tid)!  Hon har verkligen fått utstå mycket under årens lopp.

32959-112

Under semestern har jag roat mig med att lösa några sudoku (som är lite "fluga", eller i vart fall varit). Jag är inte bra på det heller, men om jag nöter på efter min förmåga, klarar jag i bästa fall även de besvärligaste på www.websudoku.com. Pröva sig själv, får du se hur lätt det är!

Allt nog och emedan. Om man är väldigt, väldigt klipsk (alltså motsatsen till jag), då ska man kunna räkna ut exakt hur siffrorna ska placeras i de 81 rutorna. I teorin alltså! För genomsnittaren är det besvärligare och oftast kommer man i ett läge då man måste välja, det vill säga chansa lite. Vanligtvis är det ett 50/50 val och då får man pröva, håller det,  så håller det, väljer man fel, får man pröva vidare från alternativ 2 till alternativ n!

Just idag har jag - i någon mening överträffat mig själv. Frånsett att jag från och till är rätt så klumpig, spontan och oförsiktigt, saknar jag tålamod. Idag gav jag mig dock fán på att klara en evil, kosta vad det kosta vill, tänkte jag, och enda lösningsmöjligenheten (som jag såg det) var att  testa mig fram, vid två tillfällen där det var 50/50 läge, som i praktiken reducerar sannolikheten till rätt väl, till ynka 25%, alltså inget att rekommendera.

Träget bearbetade jag min otålighetsångest och löste problemet. Det gick inte fort - men det gick!  Pappret var visserligen svart av allt "kaschande" (vilket är dialekt och betyder att radera), men lösningen var korrekt.

- Jag kan bara säga som kung Pyrrhus. En sådan seger till och jag är förlorad.


För den illitterate (jag är också messerschmitdt)  kan jag tala om att en pyrrhusseger anses vara en  alltförd dyrköpt seger, en seger med stora egna förluster. Innebörden i uttrycket kan även vara att resultatet av "segern" visar sig leda till en förlust längre fram. Uttrycket härrör från kung Pyrrhus (född  319, död 272 f.kr) Han lär efter ett - som det kunde uppfattas -  framgångsrikt slag mot romarna ha yttrat

 "En sådan seger till, och jag är förlorad."


Kommentarer
Postat av: frktjatlund

Den flugan surrade hos mig förra sommaren, men när man lärt sig tricket är det enkelt. (Se så passé man kan vara)

Som Blandaren skrev:
En sån neger till och jag är förlovad!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback